Myten om innovative Norge

Tapet av eventyrlyst og vår historiske utforskertrang har blitt en hemsko for utvikling av en bærekraftig innovativ kultur.

NORSKE EPLER? Apple-gründer Steve Jobs slapp å forholde seg til Norges «innovative ABC». Foto: Paul Sakuma / AP Photo / NTB Scanpix
NORSKE EPLER? Apple-gründer Steve Jobs slapp å forholde seg til Norges «innovative ABC». Foto: Paul Sakuma / AP Photo / NTB Scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Innovasjon har blitt mote. Å være gründer har blitt kult. Og med flere innovasjonskåringer fra «Årets gründerkvinne» til «Norges mest innovative bedrift» har vi skapt oss et bilde om at Norge er en framtidsrettet nasjon som satser på kunnskap, kreativitet og ikke minst teknologi - på høyde med de beste i Europa. For Norge har en av de beste finansierings- og støtteordninger i Europa, og vi skårer høyt på forskning og intellektuell kapital. Vi ligger internasjonalt i toppskiktet i kategorien politikk og stabilitet, samt tilgang på venture-kapital. I disse OL-tider er vi vel gode som gull?

Nei, viser kilder som Innovation Union Scoreboard 2011 og Scientific American worldview 2012. Mens våre naboer koser seg i glansen av pallplassering, ligger Norge under gjennomsnittet i EU. Tendensen går også igjen i disiplinen bioteknologisk innovasjon og utvikling. Danmark, Finland og Sverige er her topp fem, i godt selskap med USA og Singapore, mens Norge er middelmådig plassert.

Norge har et stort uforløst potensial når vi presterer høyt i enkelte øvelser, men ikke makter å karre oss over målstreken til topp ti. Vi har kreativitet, kunnskap og tilgang på kapital. Laurbærene glipper fordi vi ikke greier å skape disse ressursene om til reelle verdier. Hvorfor satses det på en strategi som gir tap internasjonalt?

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer