Mytisk kraft

Nyaktuelt om islams fødsel.

«Lion of the Desert» Terning5 Regi: Moustapha Akkad Libya/USA 1981 Sterkt om italiensk imperialisme.

«300» Terning3 Regi: Zack Snyder USA 2007 Mye stil, lite feeling.

«Davy Crockett» Terning4 Regi: Norman Foster USA 1955 Moteskapende klassiker.

«Mio, min Mio» Terning4 Regi: Vladimir Grammatikov Sverige/Russland 1987 Barns kamp mot ondskapen.

DVD: «The Message» har fått ny aktualitet i vår tid, med alt fokus på profeten Muhammed. Regissøren Moustapha Akkad (1930-2005) var født i Syria, utdannet i USA og gjennomførte sin store drøm; et portrett av islams fødsel i Mekka på 600-tallet. Profetens insistering på at Allah var den eneste rette gud er skildret historisk nøkternt og uten unødig romantikk. I henhold til islam er det ikke tillatt å avbilde Muhammed. Han er derfor «usynlig» i filmen, vi ser bare de som snakker med ham. De henvender seg til et subjektivt kamera, som gjør nytten som Muhammed selv. Muhammeds onkel spilles av Anthony Quinn.

BÅDE «THE MESSAGE» og Akkads oppfølger, «Lion of the Desert», røper inspirasjon fra David Lean, storfilmenes mester. Begge er mer enn to og en halv time lange - pluss fyldige bakomfilmer. «Ørkenens løve» er Omar Mukthar, lederen for den muslimske motstandshæren i Libya, som sloss mot Mussolinis italienske styrker 1929/1930. Filmen avslører på rystende vis italienernes brutalitet. Utstyrt med hester, sverd og enkle rifler står geriljaen opp mot tallmessig overlegne styrker, supplert av jagerfly og panservogner. Både kulisser, landskap og slagscener i begge disse filmene er storslåtte. Akkad fikk ikke støtte av Hollywood-apparatet, men Libyas diktator, oberst Khaddafi, betalte gildet. Akkad regisserte ikke flere filmer, men har «Halloween»-serien. I 2005 ble han drept da et selskap han deltok i i Jordan ble angrepet av en gruppe som kalte seg «de muslinske frihetskjempere». Tilværelsen er i sannhet full av ironi.

ENGASJEMENTET som gjennomstrømmer Akkads filmer er mangelvare i en film som «300», der slaget ved Termopyle er gjenskapt. Her fins bare én eksteriørscene, resten er skapt i studio. Filmen dyrker samme uttrykk som Frank Millers flotte tegneserie, men det blir noe tilgjort over det hele. Med alt sitt effektmakeri makter ikke filmen å berøre. Mye bakomstoff, men jeg grøsser når en historiker henviser til forfatteren Herodot som «this guy Herodotus». I det hele tatt: Jeg foretrekker faktisk Rudolph Matés film «The 300 Spartans» fra 1962, som bringer både dramaet og tragedien betydelig nærmere hjerteregionen.

ALAMO ER USAs Termopyle, der Davy Crockett og en håndfull modige menn sto opp mot general Santa Anas meksikanske hær. Fess Parker er den klassisk Davy Crockett i Walt Disneys film, et underholdende tidsbilde. Filmen sendes ut sammen med den mer humoristiske «Davy Crockett og elvepiratene». Disse filmene spredte en farsott blant unger over hele kloden. Overalt iførte barn seg pelslue med revehale, og her hjemme sang vi med Arne Bendiksen; «Davy, Davy Crockett, præriens beste mann». Slik blir sanne historiske myter formidlet på film. Men det fins også menneskeskapte legender, som Astrid Lindgrens eventyr «Mio, min Mio». Denne internasjonale produksjonen er vakkert og passe skremmende framstilt for barn, med Christopher Lee som den svarte ridder Kato. Ondt kjemper mot godt, her som i samtlige av de filmene som er omtalt i denne teksten.

Også denne uka: «Brooklyn Rules», «Brotherhood of Evil», «Mimzy», «Elias’ favoritter», «Karl & Co. Sesong 1», «Spider-Man 3», «The Messengers», «What?», «Xena sesong 1-3».