Én av fire laster ned tv-programmer ulovlig

«Lost» og «Prison Break» mest populære.

(Dagbladet.no): En av fire menn i alderen 15 til 20 år lastet ned tv-programmer fra nettet den siste måneden.

Unge menn er de mest aktive tv-piratene, skriver Dagens Næringsliv.

Vil spre seg

- Tv på nettet er det store i 2006, og mange flere kommer til å laste ned tv-programmer og filmer, sier daglig leder Ole Petter Nyhaug i Univero Fishnet, som gjennomførte undersøkelsen, til avisa.

Amerikanske spenningsserier er ifølge Univero Fishnet de mest populære seriene blant nettpiratene. «Lost» ble lastet ned av flest, mens «Prison Break», «24» og «Rome» også er populære.

Et kjapt søk hos noen av de største piratnettsidene viser også at «Sopranos», «Futurama», «Simpsons» og «CSI» er ettertraktede.

De norske tv-kanalene sier de er bevisst på problemstillingen, og at de forsøker å sende seriene så kort tid som mulig etter at de er vist i USA.

Kan ramme reklamebransjen

FANATISKE FANS: «Sopranos» er en svært populær serie blant nedlasterne. De nye episodene - som vises i USA nå - kommer ikke på NRK før til høsten. FOTO: HBO
FANATISKE FANS: «Sopranos» er en svært populær serie blant nedlasterne. De nye episodene - som vises i USA nå - kommer ikke på NRK før til høsten. FOTO: HBO Vis mer

Britt Ekensteen i TVNorge - kanalen som blant annet sender «Lost» - uttalte til Dagbladet.no i høst at de ikke så på nedlastingen som et stort problem.

- Jeg tror ikke det ødelegger tv-markedet. Disse nedlasterne fungerer jo også som en jungeltelegraf - de bidrar til at det blir mer snakk om serien, uttalte hun.

Jens Petter Gjelseth i samme kanal sier til Dagens Næringsliv i dag at han tror lovlige betalingstjenester kommer til å gjøre dette til et mindre problem i framtida.

Ifølge Ole Petter Nyhaug kan også reklamebransjen få problemer som følge av den omfattende nedlastingen.

Fordelen med å se piratkopier av tv-serier på nett, er nemlig at reklameavbruddene er kuttet bort.

- At brukerne tar mer kontroll over når, hvor og hvordan de bruker mediekanalene, kan få dramatiske konsekvenser for reklamen. Hvis ingenting skjer, kan det fort gå et år før annonsørene finner ut hvor det ble av ungdommen, sier Nyhaug til Dagens Næringsliv.

FENGSLENDE: «Prison Break» sendes på TV3 bare to uker etter at de er vist i USA.