STEINANSIKT: Én ting mangler i Coca-Colas nye julereklamefilm, og seerne fortviler. Video: Coca -Cola Vis mer

Én ting mangler i Coca-Colas nye julereklamefilm - seerne fortviler

Blunk, blunk.

(Dagbladet): Mandel i grøten, «Alene Hjemme» på TV, strømpe hengende fra peisen. Og de smektende tonene til Coca-Colas julereklame: «Holidays are coming.»

Det er mange ting man ikke skal tulle for mye med når det nærmer seg julekvelden.

Det har Coca-Cola nå fått oppleve etter at brusprodusenten i helga hadde premiere på årets versjon av deres velkjente julereklamefilm.

Tidligere har den animerte julenissen på enden av Coca-Cola-lastebilen blunket med det ene øyet i reklamens avslutningsscene.

Det gjør den ikke denne gangen. Nisseansiktet er helt urørlig, i et stort glis.

Mangelen på bevegelse av nissens øyelokk, har fått seerne til å fortvile:

Dette er ikke første gang publikum reagerer på Coca-Colas julereklamer.

På sine egne hjemmesider skriver brusprodusenten at seere et år la merke til at nissefars belte var bak-fram, mens han et annet år var å se uten giftering - noe som fikk fans til å skrive til selskapet for å spørre hva som har skjedd med nissemor.

Nissefar har ifølge Coca-Cola selv vært å se i deres reklamer siden 1920-tallet. Den gang hadde han imidlertid ikke det trivelige ansiktsuttrykket han har i dag, men ble portrettert som en heller streng type.

Brusprodusentens reklamer ble håndmalt i mange år, og da julenissen skulle animeres for første gang i 2001 var det et maleri fra 1963 som dannet grunnlaget for filmen.

Maleriet fra 1963 var forøvrig malt av illustratøren Haddon Sundblom, som brukte både seg selv og kompisen Lou Prentiss, en pensjonert selger, som modell for Coca Cola-nissen.

I ØRKENEN: Coca-Colas Super Bowl-reklame tar for seg cowboyer, arabere og showgirls på vill jakt om å komme først til colaflaska. Video: Coca-Cola Vis mer