Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Meninger

Mer
Min side Logg ut

Christopher Nolans nye film ble delvis spilt inn i Oslo:

Nå avhenger mye av denne Oslo-storfilmen

Kan «Tenet» bringe kinoverden tilbake til normalen?

Kommentar

Hold deg fast, mor, vi er invitert i storfint selskap. Regissør Christopher Nolan har en eksepsjonell posisjon blant verdens filmskapere. Etter å ha laget en toneangivende Batman-trilogi, etter innovative blockbusterne som «Inception» og «Dunkirk», har Nolan fått en enorm internasjonal fanskare. Han lager filmer som både er kommersielle, actionfylte og særpregede, og kan få folk på alle kontinenter til å kjøpe kinobilletter og popkorn i kraft av sitt eget navn, ikke stjernene som stirrer ut på deg fra plakaten med suggererende blikk.

På plakaten til Nolans kommende film, «Tenet», vandrer hovedrolleinnehaver John David Washington nedover noen hvite steinblokker som det er noe kjent ved. Jo da, det er den skrånende traseen opp på taket til operaen i Bjørvika. Nolan, Washington og «Twilight»-stjernen Robert Pattinson, som også spiller i filmen, svingte innom Oslo en dag i fjor høst for å gjøre de nødvendige opptakene, og norsk reiselivsbransje kunne gni seg i hendene.

Nå skulle det bli andre skillingsboller enn da Tom Cruise filmet på Prekestolen, og så i den ferdige filmen lot som om Rogalands stolthet lå i India. Sommeren 2020 skulle den største filmen noen gang som brennsikkert, utvetydig, var spilt inn i Norge sendes ut til det globale publikummet. Det var bare å telle ned til 17. juli.

Så skjedde det som skjedde, og verdens kinoer slukket lyset og låste dørene. Alle de store blockbusterfilmene, de som er laget spesifikt for å trekke stappfulle kinosaler over hele verden og håve inn milliarder, ble utsatt. Bortsett fra, inntil videre, «Tenet». Christopher Nolan, som har tjent inn uhorvelige summer for studioet sitt, Warner Bros., og har stor makt i forhandlingene med dem, har holdt på at han ville ha den opprinnelige premieredatoen. Nå, når kinoene sakte er i ferd med å åpne, har Warner Bros. et dilemma.

FILMINNSPILLING: Robert Pattinson, best kjent fra «Twillight»-sagaen og stjerneregissør Christopher Nolan dukket plutselig opp i Oslo i forbindelse med filminnspilling. Video: Ingunn Dorholt. Foto: Lars Eivind Bones Vis mer

Hvis de holder fast ved 17. juli blir «Tenet» den første blockbusteren som får premiere etter coronanedstengningene. Det betyr at den får hele det globale blockbusterpublikummet for seg selv, og slipper å vente til høsten, når storfilmene som skulle kommet denne våren må konkurrere med storfilmene som skulle ha planlagt premiere da. Kinoene, sulteforet på filmer som dette, kommer antakelig til å sette opp så mange visninger av filmen som mulig.

FRA OSLO: Plakaten med hovedrolleinnehaver John David Washington har bilde fra operataket i Oslo.
FRA OSLO: Plakaten med hovedrolleinnehaver John David Washington har bilde fra operataket i Oslo. Vis mer

Nedsiden er at kinosalene kommer til å ha strenge smitteverntiltak og at det ikke kommer til å kunne sitte tilskuere på alle stolene. Det er heller ikke sikkert at alle kinoene kommer til å være åpne. I USA har de siste ukene vært preget av en tautrekking mellom kinoene og filmprodusentene: Filmprodusentene vil ha mulighet til å vise filmene sine i mange kinoer og på mange lerreter for å la dem ha premiere, kinoene vil ha store publikumstrekkere for at det skal være lønnsomt å ha åpen butikk.

Spørsmålet for Warner Bros. blir å bestemme seg for hvilken framgangsmåte de tror vil fungere best for å tjene inn igjen de 205 millionene det har kostet å lage «Tenet».

Noe av det som har gjort Christopher Nolan berømt, er at han har en hang til å leke med tid og tidsplan. I «Dunkirk» skildret han hvordan henholdsvis en time, en dag og ei uke kunne oppleves for britene under Dunkirk-redningsaksjonen, og klippet det vekselvis sammen. I «Inception» lot han handlingen foregå på flere tidsplan som beveget seg ulikt i forhold til hverandre. Også i «Tenet» er tidsreiser et sentralt tema. Ironisk nok er det nå evnen hans til å se inn i den nære framtida og vurdere hvordan den kommer til å bli, som vil avgjøre hvordan det går med filmen hans.

Trailerne for de store filmene pleier ikke å la deg være i noen som helst tvil om akkurat når du kan se dem på kino. Traileren for «Tenet» var påfallende fri for den typen informasjon. Det kan tyde på at det fremdeles foregår intense diskusjoner om når tidspunktet egentlig er, tidspunktet når vi kan møtes sammen igjen, i flokker dunstende av baconcrisp, for å la oss frakte kollektivt til en annen verden og en annen tid.

Lyst til å diskutere?

Besøk Dagbladet debatt!