DELT PR: Filmen «Straight Outta Compton» ble framstilt ulikt i Facebook-reklame ut fra leserens etnisitet. Foto: Universal
DELT PR: Filmen «Straight Outta Compton» ble framstilt ulikt i Facebook-reklame ut fra leserens etnisitet. Foto: UniversalVis mer

Nå bestemmer Facebook innhold ut fra hudfargen din

Hvite amerikanere fikk en «dummere» variant av reklame for hiphop-suksessen.

(Dagbladet): Amerikanere som så Facebook-reklame for hiphop-filmen «Straigt Outta Compton» ble utsatt for en kreativ markedsføringsstrategi.

Spillefilmen, som ble en overraskende nisjesuksess også på norske kinoer, hadde nemlig minst to forskjellige trailere. Den ene, som ble dyttet på «ikke-svarte» og «ikke-latino» brukere av Facebook, inntok nemlig en mer forklarende tone enn den svarte amerikanere fikk se, melder nettstedet Slate.com.

Uvitende hvite Facebook og filmselskapet Universal gikk ut fra at hvite amerikanere flest ikke visste særlig mye om N.W.A., og ikke egentlig visste at gruppas mest kjente medlemmer i dag, Ice Cube og Dr. Dre, er musikere. Mens Ice Cube nå om dagen er mest aktiv som skuespiller, er Dr. Dre det profilerte ansiktet utad for hodetelefonprodusenten Beats.

Mens hvite fikk se en pedagogisk tilrettelagt trailer, fikk svarte se helt andre klipp fra filmen. Denne traileren var bygget på en antakelse om at de fleste svarte har en helt annen kjennskap til N.W.A. som en banebrytende hiphop-gruppe.

Latino-brukere fikk se en kortere trailer med innklipte sitater på spansk.

Strategien ble nylig diskutert under en paneldebatt ved festivalen South by Southwest. Der forklarte blant andre Facebooks underholdningsdirektør Jim Underwood hvordan kampanjen ble lagt opp. Ifølge Underwood var det hele «fullstendig vellykket». Bare i USA tjente filmen inn hele 160 millioner dollar, rundt 1,3 milliarder norske kroner.

Ikke praksis i Norge «Straight Outta Compton» skulle opprinnelig ikke settes opp på norske kinoer overhodet, men etter stor etterspørsel og gode besøkstall på tidlige visninger ble filmen til slutt satt opp på kinoer over hele landet.

- Det var veldig gøy at den slo så sterkt an. Dette er et eksempel på en fan-drevet film, som ikke trenger store PR-budsjetter for å gjøre det godt, sier publicity manager Bård Flaen i UIP til Dagbladet.

Budskapet om filmen spredte seg altså i all hovedsak uten betalt reklame, så Facebook-promotering av filmtraileren ble ikke benyttet i Norge, og iallfall ikke med basis i etniske grupper.

«Straight Outta Compton» fikk en femmer på terningen av Dagbladets anmelder, og ble ifølge Filmweb til slutt sett av 36 000 nordmenn i alle hudfarger.

Instagram Følg @dagbladet.no på Instagram