OFTERE REKLAME:  Kulturdepartementet myker opp reglene. Men NRK blir fortsatt reklamefritt. Foto: Scanpix
OFTERE REKLAME: Kulturdepartementet myker opp reglene. Men NRK blir fortsatt reklamefritt. Foto: ScanpixVis mer

Nå blir det flere reklameavbrudd på TV

Kulturdepartementet myker opp reglene.

|||Kulturdepartementet har myket opp regelverket for reklameavbrudd på TV. Det betyr oftere reklameavbrudd i filmer og TV-serier.

I dag er det ikke tillatt med reklame midt i TV-serier av kortere varighet enn 45 minutter. Men etter langvarig press fra TV-produsenter og de kommersielle TV-kanalene har Kulturdepartementet gått med på at også selve reklamens lengde skal inngå i regnestykket, skriver Dagsavisen.

I praksis betyr det for eksempel at spillefilmer med halvannen times varighet nå kan avbrytes med tre reklamebolker istedenfor to. Både dramaserier og nyhetssendinger som varer i 33 minutter nå, kan i ytterste konsekvens avbrytes med en reklamebolk på 12 minutter.

— Kanskje vil dette føre til at publikum ser litt mindre på TV, kanskje blir de litt mer tilbøyelige til å slå over på NRK. Dette skyldes at TV-seerne misliker reklame, sier professor i medieøkonomi ved Norges Handelshøyskole i Bergen, Hans Jarle Kind.

TVNorges kommunikasjonsdirektør Sven Tore Bergestuen avviser at regelendringen betyr at det kommer til å bli mer reklame på TV.
— Dette dreier seg bare om teknikaliteter som gjør det enklere for oss å plassere annonsørenes reklame på rett sted, sier han.

(NTB)