Nå blir det kamp om været

Alle snakker om været, og noen gjør noe med det. Nå varsler Meteorologisk institutt skjerpet kamp mot Storm Weather Center om kundene i det kommersielle værmarkedet.

Det norske meteorologiske institutt (DNMI) har i løpet av de siste fem årene doblet salget av værvarslingstjenester i det kommersielle markedet. Det har ført til at det statlige værvarslingsinstituttet nå oppretter egen markedsavdeling for å konkurrere mot andre kommersielle aktører i markedet.

DNMI Marked skal tilby sine tjenester både til privatpersoner, næringsliv og offentlig virksomhet. DNMI Marked vil ikke motta statlige midler til driften.

- Med DNMI Marked kan vi rendyrke vår kommersielle satsing og utvikle nye produkter og tjenester, sier markedssjef Jostein Mælan i DNMI Marked. Han legger ikke skjul på at det særlig er TV2-eide Storm Weather Center i Bergen som er den største konkurrenten.

- Vi kan ikke lenger sitte stille og se på at Storm og Siri Kalvig får lov til å smile alene i avisspaltene, sier Mælan. (NTB)