Nå blir det krig om mp3-pengene dine

Platekompaniet utfordrer iTunes.

(Dagbladet.no): Platekompaniet har lenge sittet på gjerdet når det gjelder salg av digital musikk, men nå har kjeden funnet ut at tiden er moden for å ta opp kampen om mp3-kronene.

Før jul lanseres Platekompaniet.no/mp3, i samarbeid med Telenor. Platekjeden overtar dermed driften av den eksisterende Djuice-butikken.

- Vi har sett at mange aktører har slitt med å komme i gang på dette området, og vi har respekt for at digitalt salg er noe annet enn det vi har vært flinke på hittil, som er salg av fysiske produkter. Så når noen som har peiling på det tekniske slår seg sammen med noen som har peiling på musikk, føler vi at man utfyller hverandre, sier Platekompaniets kjedeleder Rolf Presthus til FaroJournalen.

DRM-fritt

Telenors musikksjef Klaus Sørland forteller til Dagbladet.no at de per i dag har drøyt 50 prosent av det digitale musikkmarkedet i Norge. Hittil i år er det solgt nedlastede produkter for 36 millioner kroner her til lands.

Men markedet er fremdeles for ustabilt til at Telenor har klart å tjene penger på sin musikkbutikk.

- Å være gode på norsk musikk er alfa og omega, og for å få til dette enda bedre enn vi har klart til nå slår vi sammen kreftene med Platekompaniet. Det kommer til å bli enda bedre utvalg, og bedre anbefalinger, forteller Sørland til Dagbladet.no.

Platekompaniet vil ta hånd om den daglige driften av butikken, som vil selge DRM-frie mp3-filer til PC, Mac og mobil.

SATSER DIGITALT: Platekompaniet tar steget inn i det digitale universet - til norsk musikkbransjes store glede.
SATSER DIGITALT: Platekompaniet tar steget inn i det digitale universet - til norsk musikkbransjes store glede. Vis mer

I utgangspunktet vil butikken tilby låter og album til stykkpris i tillegg til noen pakkeløsninger, men Sørland utelukker ikke at det vil bli aktuelt å se på andre forretningsmodeller etter hvert.

Dumper ikke prisene

Bransjeaktører Dagbladet.no har vært i kontakt med stiller seg positivt til nyheten om at Platekompaniet nå tar steget inn i det digitale musikkmarkedet.

Itunes - som per i dag er den største aktøren - har fått mye kritikk for å være for sein med å gjøre tilgjengelig norsk musikk.

Daglig leder Erik Brataas i Phonofile mener iTunes vet lite om hva som rører seg hos det norske publikummet - i motsetning til Platekompaniet.

- Hvis de vil bruke sin posisjon og kompetanse til å jobbe mer målrettet mot norske musikkjøpere, så er det veldig, veldig positivt, sier Brataas til Dagbladet.no. Overfor FaroJournalen ønsker ikke Platekompaniet å sette seg konkrete salgsmål, ut over å bli størst og best på det norske markedet.

Rolf Presthus vil heller ikke fortelle hvilket prisnivå de skal legge seg på:

- Det er ikke noe mål å dumpe prisene voldsomt, så vi vil vel følge markedsprisene. Men vi håper at det digitale markedet utvikler seg slik at man kan bruke pris aktivt på både backkatalog og lansering av nye artister, sier han til bladet.

Nå blir det krig om mp3-pengene dine
TAR OVER DJUICE: Musikkbutikken blir lagt inn under Platekompaniet-merkenavnet.