Nå er bomkrisa i ferd med å bli en regjeringskrise

Regjeringspartiene laget en avtale for å unngå intern krangling. Nå ryker den. Partiene er på full fart mot kollisjon i bompengesaken.

SUR STEMNING: Regjeringspartiene - særlig Frp og Venstre - har staket ut en kurs som kan føre til full kollisjon i bompengesaken. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB Scanpix
SUR STEMNING: Regjeringspartiene - særlig Frp og Venstre - har staket ut en kurs som kan føre til full kollisjon i bompengesaken. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB ScanpixVis mer
Kommentar

Da dagens firepartiregjering innledet forhandlingene om samarbeid, kunne de politiske analysene peke på omtrent et tosiftret antall konfliktsaker som ville kunne skape alvorlig trøbbel for regjeringen.

Allerede ut fra startblokkene tegnet det til å bli akkurat så problematisk som mange hadde spådd. Det var ikke gått mer enn noen uker før regjeringspartiene kranglet offentlig om flere av punktene i deres egen samarbeidsavtale, den såkalte Granavolden-plattformen.

BOMPENGER: Under kommunestyremøtet i Klepp kommune i Rogaland mandag 27. mai, tok ordfører Ane Mari Braut Nese (H) til tårene, da hun fortalte om hva hun og familien hadde blitt utsatt for. Video: NRK Vis mer

Abortinnstrammingene var bare en pause fram til neste valg, slo Trine Skei Grande fast. Utviklingsminister Dag Inge Ulstein provoserte Frp-grasrota da han avviste å bruke bistandsmidler som pressmidler i flyktningpolitikken og Frp's Jon Engen-Helgheim sa i NRKs «Politisk kvarter» at Venstre hadde fått til «mye rart på klima» i plattformen.

Noe måtte gjøres for å roe gemyttene. Gjennom en artikkel i Dagens Næringsliv kom det fram at Høyres parlamentariske leder, Trond Helleland, hadde fått på plass noe som kunne hjelpe. En avtale med kjøreregler skulle sikre at partiene ikke utfordret hverandre på det som var bestemt i plattformen.

Det har holdt stikk. Helt til nå.

Bompenger var ikke en av konfliktsakene som de politiske kommentatorene nevnte som potensielt problematisk for regjeringen. Likevel er det i bompengesaken de fire partiene nå sikter seg inn på en kurs hvor det kan ende med full kollisjon. Det har de siste ukene bygget seg opp en tydelig splittelse mellom de fire regjeringspartiene.

Tre av dem vil utrede såkalt veiprising som et altenativ til mange av dagens bomstasjoner, mens Frp nekter.

Siv Jensen har kalt inn til «krisemøte» i regjeringen om bompenger, men får ikke med seg de andre partiene på jippoen. Venstre har sagt at det er uaktuelt med et krisemøte om bompenger, og Erna Solberg kaller samtalene om bompenger i regjerigen «en løpende diskusjon».

Med dagens utspill i Dagbladet har Frp høynet konfliktnivået enda et hakk.

SNØBALLEN RULLER: Frode Myrhol startet partiet «Folkeaksjonen nei til mer bompenger» i Stavanger. De ligger an til å bli det kommende kommunevalgets store vinner. Hva er partiets politikk, og er de egentlig populister? Reporter: Jørgen Gilbrant / Video: Lars Eivind Bones Vis mer

Finanspolitisk talsperson Sivert Bjørnstad i Frp's stortingsgruppe foreslår å redusere elbilfordelene allerede fra neste år, og bruke dem slik at bomavgiftene kan bli mindre. Det er å tråkke over en magisk grense.

Regjeringsplattformen slår fast at elbilfordelene skal vernes ut denne stortingsperioden, altså ut 2021. Frp's utspill er dermed et soleklart brudd på avtalen de fire partiene imellom, om ikke å utfordre hverandre på politikken som var bestemt i regjeringsplattformen.

Etter all uroen som har preget det politiske Norge de siste månedene, er faktisk dette det nærmeste regjeringen har kommet en krise. Og vi har kanskje bare sett begynnelsen på den.

For det er vanskelig å se for seg hvordan særlig Venstre skal kunne godta et forslag som dette.

Ikke bare går forslaget til angrep på en av deres viktigste seire i regjeringsforhandlingene, det går også på tvers av hva Venstre har signalisert offentlig den siste tida. Det er ikke mange ukene siden Abid Raja var ute i VG med en advarsel. Til tross for høyere elbil-salg, er vi på etterskudd. Stortinget har nemlig vedtatt en ambisjon at det bare skal selges nye nullutslippsbiler fra 2025. Rajas budskap var tydelig: Å redusere elbilfordelene ville han «på det sterkeste advare mot». Det er lett å forstå. Norge skal kutte massivt med utslipp de neste årene, og selv om det har vært satset stort på tiltak innen veitrafikk har utslippene bare akkurat begynt å synke. Utslippene herfra utgjør ennå nesten 9 prosent av Norges totale utslipp, personbiler cirka halvparten av disse.

Å kutte ned satsingen på reinere transport for å finansiere bompenger i en opphetet politisk krise for Frp, vil bli oppfattet som en kraftig provokasjon. Utspillet fra Sivert Bjørnstad er nok ment som en prøveballong. Nå gjenstår det å se hvor stort smellet blir i regjeringen når den sprekker.

BOMPENGER: Mange er sinte og fortvilet etter at bompenge-prisene ble kraftig økt i Oslo-området. 4. oktober samlet flere hundre bilister seg i en kjør-sakte-aksjon fra Hellerudsletta til Oslo sentrum. Reporter: Frode Andresen. Video: Anita Arntzen. Redigering: Emilie Rydning / Dagbladet Vis mer
Lik Dagbladet Meninger på Facebook

Meninger rett i innboksen?

Meld deg på vårt nyhetsbrev for å motta ukens viktigste saker fra Dagbladet Meninger hver fredag. Nyhetsbrevet kan inneholde annonser. Du kan når som helst melde deg av.