GÅR I SVART: Striden mellom Discovery Networks og Telenor er altså ikke over. Foto: NTB Scanpix
GÅR I SVART: Striden mellom Discovery Networks og Telenor er altså ikke over. Foto: NTB ScanpixVis mer

Nå er det bekreftet: Over én million nordmenn mister TVNorge

Partene har ikke blitt enige.

(Dagbladet): Fristen for forhandlingene mellom TVNorge-eier Discovery Networks og Telenor-eide Canal Digital gikk ut ved midnatt.

Partene har ikke kommet til enighet, og dermed mister over én million nordmenn Discoverys 13 kanaler på ubestemt tid, inklusive TVNorge, MAX, FEM og Discovery Channel. Dette rammer også Viasat-kunder.

Det melder TVNorge i en pressemelding i kveld.

- En kopp kaffe Totalt er 2,8 millioner tv-seere rammet, da striden også berører naboland som Sverige.

Partene har i lengre tid kranglet om hvor mye sistnevnte skal betale for å kunne distribuere Discoverys kanaler.

- Kjære seere og Canal Digital-kunder. Jeg beklager å måtte fortelle dere at jeg nettopp har mottatt beskjed fra Telenor om at alle Canal Digital-kunder nå mister TVNorge, MAX, Discovery, Eurosport og ni andre kanaler, skriver Discovery-sjef Harald Strømme.

- Vi har bedt om en prisøkning for våre 13 kanaler, tilsvarende 1 kopp kaffe, per kunde per år. Telenor kaller dette et urimelig krav. Vår dør er selvsagt åpen for nye tilbud fra Telenor og Canal Digital. Jeg håper i det lengste at noen banker på, skriver han videre.

Til Dagbladet forteller Strømme at det er en tung dag.

Artikkelen fortsetter under annonsen

GÅR I SVART: Partene har ikke kommet til enighet, og dermed mister over én million nordmenn Discoverys 13 kanaler på ubestemt tid, inklusive TVNorge, MAX, FEM og Discovery Channel. Foto: Christian Roth Christensen / Dagbladet
GÅR I SVART: Partene har ikke kommet til enighet, og dermed mister over én million nordmenn Discoverys 13 kanaler på ubestemt tid, inklusive TVNorge, MAX, FEM og Discovery Channel. Foto: Christian Roth Christensen / Dagbladet Vis mer

- Halvparten av publikum får ikke sett det de vil se, og det er vi lei oss for. Vi har strukket oss så langt vi kan, og står fortsatt på vårt.  sier han.

- Hvor lenge vil dette vare?

- Jeg vil ikke spekulere i det, men vi er forberedt på at det kan vare lenge. Dette innebærer selvfølgelig store kostnader for oss.

Beklager Informasjonssjef i Telenor, Tormod Sandstø, bekrefter overfor Dagbladet at blant annet TV Norge går i svart ved midnatt.

- Det stemmer. Nå løper avtalen ut og vi mister rettighetene til å sende Discoverys kanaler.

Sandstø understreker at de beklager på det sterkeste overfor kundene, og sier at de har strukket seg svært langt i forhandlingene. Spesielt når det kommer til de norske kanalene.

- Kravet de har framstilt for oss har vært helt urimelig. Det er snakk om en prisøkning på flere hundre millioner kroner.

På nåværende tidspunkt kan han ikke si noe om hvor langt fra hverandre partene er.

Uenig Discovery-sjef Strømme er ikke helt enig i framstillingen til Telenor om at de har strukket seg langt i forhandlingene.

- Selv om vi fra vår side i flere runder har forsøkt å nå frem til en avtale og redusert våre krav betydelig, har ikke Telenor beveget seg ett øre de to siste ukene. Faktum er at tilbudet fra Telenor innebærer 0,- kroner i økt betaling for vår kanalpakke siden forrige avtale ble inngått i 2010. I samme periode har Canal Digital økt sine utsalgspriser med mer enn 30%, sier han i en epost til Dagbladet.

- Prisen for TVNorge har vært uforandret i 10 år. Vår andel av brukerbetalingen er med andre ord kraftig redusert, mens vi har vokst kraftig i seerandeler og investert tungt i norsk innhold. Ingen betaler mindre til norsk innholdsproduksjon enn Telenor.

- En trist dag Administrerende direktør i Canal Digital AS, Ragnar Kårhus, sier i en pressemelding at dette er en «trist dag».

- Vi er svært skuffet over at det amerikanske mediekonsernet velger å gå til dette drastiske skrittet, selv om de allerede torsdag varslet at de var villige til å gå så langt. Vi fortsetter å jobbe hardt for å få kanalene tilbake så raskt som mulig.

Han trekker også fram at for gigantiske Discovery, er Norge et relativt lite marked.

- Dette er tredje gangen Discovery velger å bruke konfliktvåpenet i forhandlinger med nordiske distributører bare de siste 15 månedene. Vi gjør dette for at våre kunder også i fremtiden skal få et godt TV-tilbud, og gjør vårt ytterste for at kundene skal få tilbake kanalene uten en urimelig prisøkning.

Instagram Følg @dagbladet.no på Instagram