TRUSSEL MOT SKIPSFARTEN: Omfanget av piratangep utenfor Somalia har økt i omfang i det siste, noe som kan føre til forsinkede og dyrere varer. Her blir et piratskip fra Yemen stoppet av to båter fra det britiske krigsskipet HMS Cumberland i Adenbukta. Bildet ble tatt 11. november, etter at piratene hadde forsøkt å angripe et dansk skip, men ble stoppet av britiske og russiske skip. Foto: AP / SCANPIX
TRUSSEL MOT SKIPSFARTEN: Omfanget av piratangep utenfor Somalia har økt i omfang i det siste, noe som kan føre til forsinkede og dyrere varer. Her blir et piratskip fra Yemen stoppet av to båter fra det britiske krigsskipet HMS Cumberland i Adenbukta. Bildet ble tatt 11. november, etter at piratene hadde forsøkt å angripe et dansk skip, men ble stoppet av britiske og russiske skip. Foto: AP / SCANPIXVis mer

Nå er det disse piratene som truer spillbransjen

Ingen Nintendo-gaver til jul?

(Dagbladet.no): Når det snakkes om spillpirater, tenker man gjerne på de mange som sitter trygt hjemme foran skjermen og laster ned programvaren fra internett.

I det siste er det imidlertid en litt annen type pirater som har truet spillfirmaer som sender spill og maskiner fra Asia til vestlige land.

En økende mengde piratangrep til havs utenfor Somalia kan nemlig nå føre til både forsinkede og dyrere leveringer av en lang rekke industrivarer og forbruksvarer, blant annet dataspill.

Ingen Nintendo til jul?
Senest nå i helgen ble et japansk lasteskip tatt utenfor den somaliske kysten, og tallet på angrepne skip hittil i år er ifølge NTB godt over 30.

- Til tross for all publisiteten disse piratangrepene har fått, vil det først gå opp for forbrukerne i Vesten når de ikke får sine Nintendo-gaver denne julen, sier Sam Dawson i den internasjonale transportarbeiderunionen ITF til Reuters.

Ifølge Dawson har angrepene økt i omfang fra cirka ett annenhver uke til opp mot fire per dag. I tillegg øker angrepene i omfang, geografisk sett.

- Angrepene skjer ikke lenger bare 50 til 100 nautiske mil utenfor Somalia, men er nå 200 nautiske mil utenfor kysten. Dette er ikke bare folk i fiskebåter lenger. Vi vet at det mest sannsynlig er tre eks-sovjetiske trålere som fungerer som moderskip, sier Dawson.

Velger omveien
Økningen i omfanget av piratangrepene i Adenbukta gjør nå at redere vegrer seg for å ta i bruk Suezkanalen, og heller vurderer å ta turen rundt Kapp det gode håp, en omvei som typisk legger tre uker til transporttiden og samtidig øker transportkostnadene betydelig.

Flere land - deriblant USA, India, England, Sør-Korea, Russland og Kina - sender nå marineskip til området for å eskortere lasteskip trygt gjennom området. Men ifølge Reuters hjelper dette lite, og en transportkrise kan nå være i anmarsj ettersom stadig flere industrier velger å ta turen rundt Afrikas sydspiss.

Flere gasselskaper har allerede valgt omveien, ettersom tankskip med flytende gass er spesielt sensitive mot piratenes foretrukne våpen, håndholdte rakettkastere.

Også her hjemme har dataspill vist seg å være en ettertraktet vare blant tyver. Nylig ble to lastebiler fullastet med blant annet Nintendo DS-maskiner stjålet fra havna i Gøteborg. Importøren Bergsala har nå økt dusøren til over 80.000 til den som kan komme med informasjon i saken.

MODERNE PIRATER: Her er en gruppe væpnede pirater avbildet på skipet MS Faina i oktober. Foto: JASON R. ZALASKY / AP PHOTO / SCANPIX
MODERNE PIRATER: Her er en gruppe væpnede pirater avbildet på skipet MS Faina i oktober. Foto: JASON R. ZALASKY / AP PHOTO / SCANPIX Vis mer