KOPIHUMOR: «Nytt på nytt» er en kopi av britiske «Have I Got News For You», mens «Tørnquistklubben», TV 2 nyeste humorsatsing, er en ren kopi av kopien «Nytt på nytt», skriver artikkelforfatteren. FOTO: Daniel Sannum Lauten, Dagbladet
KOPIHUMOR: «Nytt på nytt» er en kopi av britiske «Have I Got News For You», mens «Tørnquistklubben», TV 2 nyeste humorsatsing, er en ren kopi av kopien «Nytt på nytt», skriver artikkelforfatteren. FOTO: Daniel Sannum Lauten, DagbladetVis mer

Nå er det ikke morsomt lenger

Norsk humor har mista originalitet og brodd. Komikerne må tenke nytt, ikke bare kopiere andre.

Meninger

«I Danmark pleier vi å si at boka om norsk humor består av én blank side» fortalte Jan Eriksen, musikkredaktør i danske BT til Dagbladet. Bredsida var mynta på en av finalistene i Melodi Grand Prix, men ble servert som ei ferdigplukka lårhøne til oss alle. Og Eriksen har kanskje et poeng.

De siste åra har norske humorister produsert så lite nyskapende materiale at det er fristende å bare le seg i hjel først som sist. «Nytt på nytt» er fortsatt det mest populære humorprogrammet på tv - for sekstende året på rad. Jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte. 

Norsk humor er kanskje ikke så innovativ som den engang var. Nevnte «Nytt på nytt» er en kopi av britiske «Have I Got News For You». Thomas Giertsens «Helt perfekt» er kliss lik Larry Davids «Curb Your Enthusiasm», «Torsdag kveld fra Nydalen» er en norsk utgave av «Saturday Night Live» mens TVNorges «Neste sommer» er så påfallende lik svenske «Solsidan» at en må fnise.

«Tørnquistklubben», TV 2 nyeste humorsatsing, er en ren kopi av kopien «Nytt på nytt». Når norske komikere stjeler hverandres tyvgods så brenner det virkelig på dass, og nå kopierer man altså ikke bare andre - men også hverandre. Innovasjonsfallet har foregått i takt med at flere av våre mest kjente komikere har starta egne produksjonsselskap. De genererer latterlig mye penger, men skaper lite, eller ingenting, nytt. 

Det gjelder å bruke minst mulig penger på utvikling og produksjon. Om sluttproduktet blir middels, helt terningkast tre, betyr ikke mye, virker det som - så lenge komikerne og tv-kanalene kan si LOL hele veien til banken.

Selv Eia og Tufte Johansen, som starta eget selskap i 2010, er skyldige i arvesynden. «Storbynatt», «Brille» og «Årsrevyen» er dvaske og uten brodd. Sluttproduktet fra det som en gang var Norges morsomste, for ikke å si mest innovative, er gjennomsyra av helt grei skuring.

Det finnes jo selvsagt unntak, «Karl Johan» på NRK og TV 2s «Kollektivet» for eksempel. Men om det skal være ei bok om norsk humor i framtida, ikke bare blanke blåkopierte sider, må humoristene hente fram gullpennene sine og skrive i vei.

Vi vet jo de kan. Men de må ville det selv også.