MONSTERE I 3-D: Scene fra filmen «Monsters vs. Aliens», som handler om Susan Murphy som blir truffet av en meteor på bryllupsdagen sin. Den gjør henne kjempestor, og fører til at hun blir sperret inne i et statlig anlegg sammen med en lurvete gruppe monstre. Foto: FILMWEB
MONSTERE I 3-D: Scene fra filmen «Monsters vs. Aliens», som handler om Susan Murphy som blir truffet av en meteor på bryllupsdagen sin. Den gjør henne kjempestor, og fører til at hun blir sperret inne i et statlig anlegg sammen med en lurvete gruppe monstre. Foto: FILMWEBVis mer

Nå er det in med briller

I kinosalen, vel og merke.

(Dagbladet.no): Det har vært knyttet svært store forventninger til DreamWorks nye animasjonsfilm, «Monsters vs. Aliens». Filmen markerer starten på filmselskapets omfattende satsing på 3-D-filmer. Fra nå av vil DreamWorks gi ut alle filmene sine i en 3-D-versjon.

DreamWorks' Jeffrey Katzenberg har spådd at innen fem til sju år vil alle filmer bli produsert i 3-D.

Innfridde
«Monsters vs. Aliens» er ment å skulle bane vei i så måte, og kanskje inspirere flere amerikanske kinosjefer til å gjøre kinoen sin 3-D-vennlig. Derfor er det grunn til å tro at de siste to dagene har vært ekstra nervepirrende for Katzenberg. Men nå kan han kanskje slappe av.

«Monsters vs. Aliens» hadde USA-premiere på fredag, og dro inn formidable 16,8 millioner dollar i billettinntekter i løpet av premierekvelden. Det melder blant andre Entertainment Weekly.

Avisa tror filmen vil dra inn over 60 millioner dollar i løpet av åpningshelga. Dermed blir de store forventningene etter alt å dømme bli innfridd.   

Filmen er satt opp i 7 000 kinosaler over hele USA. Bare 2 000 av salene viser filmen i 3-D. Men ifølge Hollywood Reporter står disse salene for over halvparten av billettinntektene. Det ser ut til at amerikanerne ikke har noe imot å ta på seg 3-D-briller under kinobesøket.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Kanskje har den formidable markedsføringen av filmen hatt sitt å si for billettsalget. DreamWorks skapte historie unde Superbowl-finalen 31. januar i år, da de viste en hele 90 sekunder lang trailer for filmen i den første reklamepausen under fotballkampen. Omrking hundre millioner amerikanere fulgte kampen, og var på forhånd varslet om at de måtte skaffe seg 3-D-briller for å kunne se reklamen på TV. Brillene ble delt ut gratis i dagligvarebutikker.

Negative kritikere
Men kritikerne har ikke vært like positive til filmen. Anmeldelsene er jevnt over lunkne.

- Er plastikkbrille-erfaringen virkelig mer fengslende eller seriøs nå enn på 1950-tallet? Øynene sier nei, skriver Entertainment Weeklys Liz Schwarzbaum.

Wall Street Journals Joe Morgenstern var ikke mer nådig.

- Den største kampen i «Monsters vs. Aliens» er den mellom banalitet og originalitet. Og banalitet leder an, skriver han.

«Monsters vs. Aliens» har norgespremiere 3. april.