HØY LYD:  En ny avtale gjør at du slipper å skru ned volumet i reklamepausen. Foto: Scanpix
HØY LYD: En ny avtale gjør at du slipper å skru ned volumet i reklamepausen. Foto: ScanpixVis mer

Nå er det slutt på høy lyd i reklamepausen

- Seerne unngår nå plutselige endringer i lydnivå mellom programmer eller mellom kanaler.

(Dagbladet): Er du en av dem som irriterer seg over høy lyd i reklamepusen? I flere år har tv-seere klagd på for høy lyd og nå blir det endring.

Alle norske TV-kanaler har nå blitt enig om en ny fellesstandard for lyd på TV-innhold.

«Jo høyere jo bedre» - Den nye standarden vil avløse eksisterende regler, og den vil sikre at lydstyrken for både TV-programmer, reklame og promo ligger på samme nivå, slik at seerne unngår plutselige endringer i lydnivå mellom programmer eller mellom kanaler, står det i en pressemelding sendt ut av MTG Norge.

- Med dagens såkalte «peakmetode» har det utviklet seg en tradisjon for at «jo høyere jo bedre», spesielt innen reklame. Med de nye reglene måles lydnivåer med en metode som likner mer på hvordan vår hørsel oppfatter lyd. USA var først ut med å innføre standarden i lovs form, mens TV-kringkasterne i Norge nå ønsker å komme en offentlig regulering i forkjøpet, heter det i pressemeldingen.

Dette vil trå i kraft 1. juni.

Fikk 7 000 klager Allerede i 2012 besluttet Canadas kringkastingstilsyn at reklamene skulle ha samme nivå som vanlige programmer.

- Kanadiere vil nå kunne se på sine favorittprogrammer på fjernsyn uten å måtte skru ned volumet hver gang det er reklamepause, uttalte leder Jean-Pierre Blais i Canadas kringkastingstilsyn i den forbindelse.

Det var mer enn 7 000 klager som gjorde at Canada tok grep og innførte de nye reglene.