Nå er mannen bak «Digital demens» i full krangel med norske eksperter

- Forstår ikke hvordan en hjerneforsker bare kan fornekte bevisene!

SVAR:Manfred Spitzer står fast på konklusjonen om at digitale medier fører til demens. Foto: Nina Hansen / Dagbladet
SVAR:Manfred Spitzer står fast på konklusjonen om at digitale medier fører til demens. Foto: Nina Hansen / Dagbladet Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

(Dagbladet): Debatten om hvordan digitale medier påvirker oss har blusset opp de siste dagene, etter at psykiater Manfred Spitzer besøkte Norge for å lansere boka «Digital demens» i norsk utgave.

I boka hevder Spitzer at digitale verktøy som nettbrett og mobiltelefoner hemmer barns hjerneutvikling, samt at antallet demente kommer til å øke i fremtiden som følge av den utstrakte bruken. Han mener at barn ikke er klare for digitale medier før fylte 15 år.

Spitzer viser til en rekke studier og undersøkelser han mener støtter hans konklusjoner, men overbeviser ikke umiddelbart norske fagfolk.

Nå svarer Spitzer på kritikken.

- Fornekter bevisene Psykologiprofessor og hjerneforsker Anders Martin Fjell ved Universitetet i Oslo deler ikke Spitzers frykt for det digitale. Han kjenner selv ikke til noen kredibel forskning som tydelig viser negativ effekt på barns mentale evner.

- Det virker som Spitzer mener at digitale medier ikke kan utfordre hjernen på noen måte, noe jeg synes er et merkelig utgangspunkt. Dessuten mener jeg bruken av ordet «demens» er helt håpløs i denne sammenhengen, sa Fjell nylig til Dagbladet.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer