Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Nå går startskuddet for kampen mot Spotify

I dag lanseres norske Wimp.

LANSERER WIMP I DAG: Startskuddet for musikkstreamingen fra Telenor, Platekompaniet og Aspiro ble markert under Bylarm i Oslo i kveld av blant andre Rolf Kristian Presthus i Platekompaniet, Per Einar Dybvik, daglig leder Aspiro musikk, Fono-leder Larry Bringsjord, direktør i New Business Areas i Telenor, Sven Thaulow, Marte Thorsby i IFPI, Elin Aamodt, daglig leder i GramArt, Espen Lauritzen i Platekompaniet og Inger Lise Mey i Tono. Foto: Thomas Rasmus Skaug.
LANSERER WIMP I DAG: Startskuddet for musikkstreamingen fra Telenor, Platekompaniet og Aspiro ble markert under Bylarm i Oslo i kveld av blant andre Rolf Kristian Presthus i Platekompaniet, Per Einar Dybvik, daglig leder Aspiro musikk, Fono-leder Larry Bringsjord, direktør i New Business Areas i Telenor, Sven Thaulow, Marte Thorsby i IFPI, Elin Aamodt, daglig leder i GramArt, Espen Lauritzen i Platekompaniet og Inger Lise Mey i Tono. Foto: Thomas Rasmus Skaug. Vis mer

||| BYLARM (Dagbladet): Da Platekompaniet, Telenor og Apiro i dag kalte inn til pressekonferanse for å markere startskuddet på deres nye musikktjeneste Wimp, var det en elefant i rommet som ingen våget å nevne ved navn.

Den svenske konkurrenten Spotify har nemlig i lang tid fått bygge opp et hengivent publikum i Norge, som uten å betale en krone har kunnet streame flere millioner sanger gratis over nettet, takket være reklamefinansiering.

Å skulle hente disse kundene over til Wimp, og samtidig få mange av dem til å betale månedsprisen på 99 kroner, vil derfor bli en utfordring - men det er en utfordring folka bak Wimp føler de er klare for.

- Leder veien- For et norsk publikum er det viktig med en tjeneste som følger med på hva som skjer på musikkfronten i Norge, enten det er Grand Prix eller Bylarm, enten det spilles på radio eller ikke. Man skal bli inspirert til å dykke videre selv, sier Sveinung Rindal i Platekompaniet.

- Folk flest vet ikke hva de vil høre på. Det er derfor viktig å ha en flate der dyktige folk i Platekompaniet leder veien gjennom innholdet, enten det har lokalt eller internasjonalt tilsnitt, sier direktør i New Business Areas i Telenor, Sven Thaulow.

- Wimp har de fortrinnene som gjør folk nysgjerrige, og tilbyr de ekstratingene folk vil ha. Så får fremtiden vise hvor liv laga gratismodellen har, sier Rindal.

Forsiktig lanseringForeløpig går Wimp-lanseringen rolig for seg. For å bli abonnent av tjenesten, må man få tak i en invitasjonskode som gir 30 dagers gratis prøvetid. Etter dette starter den månedlige betalingen.

- Vi ruller ut tjenesten litt av gangen for å sikre kapasiteten, så jeg kan ikke gi noe nøyaktig dato for når den åpner for alle, sier Per Einar Dybvik, daglig leder Aspiro musikk.

Da vil det også være mulig å kjøpe abonnementskort i Platekompaniets butikker, i tillegg til at man kan betale for bruk både over kredittkort, mobiltelefon og på sikt bredbåndsfakturaen dersom man er Telenor-kunde. Det ligger i kortene at Telenor mest sannsynlig vil subsidiere månedsprisene for kunder, men dette var ikke noe Telenors Thaulow ville snakke om.

I tillegg til å være tilgjengelig på datamaskiner, satser Wimp også stor på mobilbruk. Ved lansering er Android-versjonen klar, mens iPhone-versjonen snart skal sendes inn til Apple for godkjenning. Andre plattformer vil komme etterhvert.

- Vi tror dette er måten musikk vil konsumeres på i årene som kommer. Vi tror også at fremtiden ligger i de mobile enhetene, sier Thaulow.

Bransjen liker betalingNettopp det at Wimp er en abonnementstjeneste der brukerne må betale for tilgang, og ikke kan høre reklamefinansiert gratismusikk, er noe panelets representanter for artistsiden setter pris på. Som Platekompaniets representant Espen Lauritzen påpeker, «hver avspillinging genererer inntekter».

- Tono er veldig glade for at det lanseres gode og forhåpentlig levedyktige tjenester. Opptatt av at artistene skal få penger, og da ser vi at slike tjenster er effektive virkemidler mot piratkopiering. Her har vi en viktig jobb å gjøre, så vi befinner oss i en svært spennende tid, sier Tonos Inger Lise Mey, som håper at Wimp vil øke det lovlige forbruket av musikk.

- Suksesskriteriet er bredden på repertoir, både internasjonalt og nasjonalt. Men tjenesten må også være veldig intuitiv og enkel - enklere og lettere enn de ulovlige metodene. Dette er et godt alternativ til gratis, slik jeg ser det, sier Marte Thorsby i platebransjeorganisasjonen Ifpi.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media