Nå har Barbie fått strekkmerker, kviser og arr

- En naturlig del av hvem vi er.

(Dagbladet): Barbie-dokka er blitt 55 år gammel, og gjør sitt beste for å tilpasse seg tiden vi lever i.

Med god hjelp av kunstneren Nickolay Lamm, har Barbie nå fått seg et mer realistisk utseende. «Normale Barbie» kommer nemlig med både strekkmerker, kviser, arr og tatoveringer.

Endret vekt og høyde Det var i fjor sommer at Lamm skapte en mer realistisk versjon av Barbie-dokka, kalt Lammily

Hvis den originale dokka, som vi kjenner den, var en ekte kvinne, ville hun ifølge Huffington Post vært 175 centimeter høy og hatt en vekt på 49 kilo.

Lamms versjon av Barbie derimot ville vært 163 centimeter høy og veid 68 kilo - som ifølge kunstneren representerer den gjennomsnittlige 19 år gamle jenta.

- Jeg føler at det er en god sjanse for at Barbie har en dårlig påvirkning på unge jenters kroppsbilde. Hvis en tynn modell får så mye kritikk, burde vi i det minste vurdere muligheten for at barbiedokka gjør det samme, sa Lamm til Daily News

- Naturlig Nå er dokka ute for salg, melder Huffington Post, og da selvsagt ikke uten tilbehør.

Der den originale Barbie-en kan utstyres med vesker, rosa kabriolet, drømmehuset og søte hunder, har Lamms variant altså mulighet til å få klistret på seg både akne, cellulitter og strekkmerker.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Jeg synes at, akkurat nå, ser dokkene veldig «perfekte» ut, mens få av oss har så perfekt hud i virkeligheten. Så hvorfor ikke gi dokkene «ekte behandling»? Ting som akne, strekkmerker og cellulitter er en naturlig del av hvem vi er, sier Lamm til avisa.

Tallene taler til Lamms fordel.

NY UTGAVE: De høyeste dukkene representer Barbie slik vi er vant til å se henne. Nå har en mer realistisk utgave kommet på markedet. Foto: Lammily
NY UTGAVE: De høyeste dukkene representer Barbie slik vi er vant til å se henne. Nå har en mer realistisk utgave kommet på markedet. Foto: Lammily Vis mer

Ifølge KK, vil sju av ti kvinner få strekkmerker. Ann-Kristin Stokke, Fagsjef for Skintific, har uttalt til Kamille at 90 prosent av alle kvinner har cellulitter etter puberteten. I 2005 meldte Tidsskrift for Den norske legeforening at 80?prosent i aldersgruppa 11?til?30 år er affisert av akne. 

Tok Barbie i forsvar Produsenten av Barbie-dokkene, leketøysfirmaet Mattel, har i årevis blitt kritisert blant annet for å fremme et usunt kroppsideal overfor leketøyets unge målgruppe. 

Tidligere i år så sjefdesigner Kim Culmone seg nødt til å ta dokkas uvanlige proporsjoner i forsvar. 

- Barbies kropp ble aldri designet for å være realistisk. Hun ble designet for at jenter lett skulle kle av og på henne. Og hun har hatt mange ulike kroppsfasonger opp gjennom åra, uttalte hun. 

Advarende pekefinger En studie utført ved universitetet i Sussex i 2006 konkluderte med at tynne dokker som Barbie «kan skade jenters kroppsbilde, og dermed føre til en økt risiko for spiseproblemer».

Willy-Tore Mørch, professor i barn og unges psykiske helse ved Universitetet i Tromsø, sa i fjor til Dagbladet at barns selvbilde gjerne blir påvirket av Barbie-dokkene de leker med og oppfordret de voksne til å tenke gjennom effekten barnas leker og aktiviteter kan medføre.

- Vi har eksempler på barn som opptrer på catwalken med voksenaktige og seksualiserte moteklær fra de er små. I øyeblikket, når det skjer, er det ikke skadelig for de involverte barna, men det er med på å prege barnas holdninger og interesser. Det er min lille, advarende pekefinger, sa Mørch.

NYE MÅL: Designer Nickolay Lamm sier at han har tatt utgangspunkt i den gjennomsnittlige 19-åringen når han har laget sin versjon av Barbie-dokka. Foto: Lammily
NYE MÅL: Designer Nickolay Lamm sier at han har tatt utgangspunkt i den gjennomsnittlige 19-åringen når han har laget sin versjon av Barbie-dokka. Foto: Lammily Vis mer