POPCORN-TID: I går kveld var Kristoffer Joner og Sylvi Listhaug i debatt på Facebook.
POPCORN-TID: I går kveld var Kristoffer Joner og Sylvi Listhaug i debatt på Facebook.Vis mer

Nå har hun snart nådd målet sitt

Sylvi Listhaug nærmer seg 100 000 følgere på Facebook.

Kommentar

Akkurat slik brukes Facebook mest mulig effektivt som aksjonsform, var det flere som påpekte i går kveld. Det handlet selvsagt om Kristoffer Joners innlegg, som ble delt i en rasende fart. Skuespilleren og lokalpolitikeren for Arbeiderpartiet hadde skrevet sitt første innlegg i nettsamfunnet, og meldte at han «vil at du skal LIKE og DELE.»

Innlegget var en smart aksjon utformet i samarbeid med et reklamebyrå som pro bono ville hjelpe NOAS, Norsk organisasjon for asylsøkere, å samle inn penger. Resultatet ble overveldende. Snart 50 000 mennesker har delt Joners innlegg videre, 86 000 har gitt sin reaksjon og nær 30 000 mennesker har donert nesten 3 millioner kroner. Aksjonen har altså mer enn kompensert for de 2,1 millioner kroner som regjeringen vil kutte i NOAS' budsjett for neste år. Det er bare å gratulere.

13 av de 30 000 bidragsyterne har kontaktet NOAS og bedt om å få pengene sine tilbake, fordi de føler seg lurt nå som de forstår at et reklamebyrå har hjulpet til med aksjonen. En rekke kommentatorer mener de har grunn til å føle seg lurt. Det er fristende å kalle dem lettlurte.

Vi skal være på vakt mot skjult reklame og falske avsendere. En opplyst samtale er avhengig av åpenhet rundt hvem som kommer med ulike budskap.

Men dette innlegget har Kristoffer Joner forfattet selv. Han skriver eksplisitt at han har vært i dialog med NOAS på forhånd, legger ut en profesjonell grafikk og mulighet for å donere både via et eget sms-nummer og en vipps-konto dedikert aksjonen. «For hver eneste donasjon som kommer inn, vil Sylvi Listhaug motta et personlig takkekort fra NOAS. Mitt håp er at hun skal få et trailerlass..»

Joner er sikkert en dyktig fyr, men det virker uendelig naivt å tro at han ikke har fått hjelp til dette. Så lenge han opplyser om at det er avtalt med NOAS, er det vanskelig å forstå hvorfor dette skal være mer problematisk enn at kommunikasjonsrådgivere hjelper politikere med innlegg til debattsidene i Dagbladet eller at Listhaugs rådgiver skriver på hennes Facebook-vegg.

NOAS har god grunn til å være fornøyde med aksjonen. Det har også Sylvi Listhaug. For bare en uke siden passerte hun 90 000 følgere på Facebook-siden sin og erklærte at neste mål var 100 000. Etter Joners innlegg i går kveld har tusenvis strømmet til, akkurat nå har hun 97 566.

Mannen bak Facebook-strategien hennes, 24-åringen Espen Teigen, er lansert for offentligheten og blitt stortingskandidat for Nord-Trøndelag Frp. Han og/eller hun var raskt ute med å svare Joner på egen side i går, med et innlegg i statsrådens etterhvert kjente stil:

«LIK OG DEL! Bli med å si klart og tydelig ifra at vi ikke lar oss stoppe av dette hylekoret.»

For oss som elsker en god krangel, var det tid for popcorn. Skuespillerens og statsrådens krasse karakteristikker av hverandre innbød til intens oppdatering for å få med seg de mange tusen kommentarene som fulgte etter innleggene. Ingen av dem lot heller være å svare. Joners ene innlegg ble til to, da han valgte å kommentere Listhaugs svar på egen side. Statsråden svarte ivrig på heiaropene under hennes egen kommentar.

Slik gikk NOAS´ aksjon hånd i hanske med Sylvi Listhaugs egen kommunikasjonsstrategi. Harde utfall mot meningsmotstandere, oppfordringer til å like og dele, og ytre seg om dem som er uenige med statsråden, er Listhaugs foretrukne kommunikasjonsmetode.

Før Joners innlegg i går, møttes Hege Ulstein og Per Sandberg til debatt i Dagsnytt Atten. Både Sandberg og Listhaug hadde omtalt Ulstein i lite hyggelige ordelag på sine Facebook-sider etter at hun skrev en kommentar i helgas Dagsavisen. I radiodebatten minnet Sandberg etterhvert voldsomt om Donald Trumps strategi i presidentdebattene, da han gjentatte ganger avbrøt motdebattanten med utropet "feil!", mens hun snakket om noe som var beviselig riktig.

Logikken tilsier at angrep er det beste forsvar, og form er viktigere enn innhold. Ingen bør tvile på at strategien er effektiv. Motgiften er å avsløre den, å ikke la seg forlede til det samme.

Utgangspunktet for Joners innlegg er derfor verdt å minne om. Joner ble, som mange andre, provosert av et nylig innlegg på Sylvi Listhaugs side. Der oppfordret innvandrings- og integreringsministeren folk til å like og dele hennes jubelrop over en artikkel i New York Times, som sa at norsk returpolitikk er blant verdens strengeste.

Artikkelen handlet om sju år gamle Massoud, oppvokst i Norge. Han ble deportert til Afghanistan på bursdagen sin, uten å få tid til å gi beskjed til vennene sine om at selskapet ble avlyst. Ansvarlig statsråd har fremdeles bare i en bisetning på sin Facebook-side nevnt at det er «selvsagt vanskelig når barn blir sendt ut», i et innlegg som domineres av den femdoble bruken av ordet «hylekor», versaler og utropstegn.

I dag skriver Sylvi Listhaug eller rådgiveren på hennes Facebook-side om at folk føler seg lurt fordi et reklamebyrå sto bak gårsdagens Joner-innlegg. Snart når hun målet om 100 000 følgere.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook

Meninger rett i innboksen! Meld deg på vårt nyhetsbrev for å motta ukas viktigste saker fra Dagbladet Meninger hver fredag.