NOK ER NOK: Slottet retter skarp kritikk mot de journalistiske metodene ukebladet Se & Hør bruker til sine reportasjer. Foto: Henning Lillegård / Dagbladet
NOK ER NOK: Slottet retter skarp kritikk mot de journalistiske metodene ukebladet Se & Hør bruker til sine reportasjer. Foto: Henning Lillegård / DagbladetVis mer

Nå har kongefamilien fått nok av Se og Hør

Retter skarp kritikk etter paparazzibilder av de kongelige på badeferie.

For første gang tar kongefamilien et oppgjør med det de mener er feilaktige reportasjer og overtramp i Se og Hør.

Slottet retter skarp kritikk mot de journalistiske metodene ukebladet bruker til sine reportasjer, skriver VG.

- Nå har det gått så langt at vi må gå til dette uvanlige skrittet i et forsøk på å få slutt på overtramp og feilaktige opplysninger, sier kommunikasjonssjef på slottet, Marianne Hagen.

Blant reportasjene Slottet reagerer på, er reportasjer med paparazzibilder fra badeferier på Korsika og St. Barts i Det karibiske hav.

I begge reportasjene er det bilder av medlemmer av kongefamilien i badetøy og bikini mens de soler seg og tar del i vannaktiviteter.

- Det vi reagerer på, er omfanget, intimiteten, at de bruker bilder av barna, og at de ikke har gitt seg til kjenne, sier Hagen.

- Må være grenser Hun sier de forstår at de er landets mest omtalte familie, og at det kan ha offentlig interesse hvor de ferierer, men at de ikke må finne seg i hva som helst, og at de nevnte reportasjene går langt over grensa.

Hagen peker også på at opplysninger om at kongefamilien hadde betalt en halv million kroner for leie av villa og båt, er feil.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Slottet reagerer også på at Se og Hør gir inntrykk av å ha fått eksklusive intervjuer med medlemmer av kongefamilien.

Hagen sier at det har vært overtramp i nesten hvert nummer den siste tiden, og at de nå vurderer å forfølge saken, enten rettslig eller i Pressens Faglige Utvalg.

Tilsvar fra Se og Hør Sjefredaktør Ellen Arnstad i Se og Hør svarer i VG på anklagene og sier at reportasjene fra badeferiene ligger innenfor de presseetiske normene.

Hun sier at Pressens Faglige Utvalg har slått fast at kongefamilien er Norges mest offentlige familie, og at det er lange tradisjoner i Norge for at det ikke kreves samtykke av dem på offentlige steder.

Hun sier at de har trykket en rettelse når det gjelder villaen familien skulle ha leid på St. Barts, men står fast på hva den karibiske ferien kostet, og at det har offentlighetens interesse.

Arnstad sier også at kongefamilien må regne med at intervjuer gitt til utenlandsk presse også refereres i norsk presse.

(NTB)


FÅR KJEFT: Ellen Arnstad forsvarer Se & Hør. Foto: Tomm W. Christiansen / Dagbladet
FÅR KJEFT: Ellen Arnstad forsvarer Se & Hør. Foto: Tomm W. Christiansen / Dagbladet Vis mer