Nå kan det bli flere reklametårn

Oslo kommune bommet på jussen i reklamestrid.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

(Dagbladet.no): Reklameselskapet JCDecaux har vunnet striden med Oslo kommune om de 40 omdiskuterte reklametårnene som er oppført i byen.

Kommunen påla i slutten av juli JCDecaux å fjerne reklamen på de 40 reklamefinansierte nedstigningstårnene med en måneds frist, hvorpå JCDecaux klagde inn saken til Fylkesmannen i Oslo og Akershus.

Nå har Fylkesmannen funnet kommunens pålegg ugyldig, og gir dermed JCDecaux rett i å beholde reklamen på tårnene (se konklusjonen).

- Kommunen har ikke har hjemmel i lovverket til å omgjøre vedtaket på en slik måte at reklamen må fjernes permanent, sier Marius Vamnes, seniorrådgiver hos Fylkesmannen i Oslo og Akershus, til Dagbladet.no.

I sin klage peker Oslo kommune på at reklamen på tårnene er «skjemmende og sjenerende». Dette er en sammenblanding, ifølge Vamnes.

- Kommunen må skille mellom et reklamebudskap og den tekniske tillatelsen til å ha reklame på et gitt sted, sier han.

Vil vurdere kompensasjon

- Dette var skuffende, vi hadde trodd og håpet at vi kunne bruke denne paragrafen for å kreve reklamen fjernet, sier byråd for byutvikling, Merete Agerbak-Jensen (H), til Dagbladet.no.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer