Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Meninger

Mer
Min side Logg ut

Debatt: E18-utbyggingen

Nå kan dette beistet stoppes

E18 var monsterprosjektet «ingen» kunne stoppe. Men for oss som kjemper for en framtidsrettet og grønn utvikling i regionen, er seieren nå innen rekkevidde.

10-14 FILER: Statens vegvesens la i 2017 ut denne interaktive overflyvningen av prosjektet E18 Vestkorridoren. Ved Høvik har E18 14 kjørefelt, inkludert påkjøringsfelt. I tillegg kommer gang og sykkelsti. Skjermdump: Statens Vegvesen
10-14 FILER: Statens vegvesens la i 2017 ut denne interaktive overflyvningen av prosjektet E18 Vestkorridoren. Ved Høvik har E18 14 kjørefelt, inkludert påkjøringsfelt. I tillegg kommer gang og sykkelsti. Skjermdump: Statens Vegvesen Vis mer
Meninger
Eivind Trædal
Eivind Trædal Vis mer

Når argumentene svikter, kan det være fristende å heve stemmen. Tidligere samferdselsminister Jon Georg Dale har for eksempel gått stadig høyere på banen i debatten om den omstridte motorveiprosjektet E18 vestkorridoren, som går gjennom Asker og Bærum inn til Oslo: «De som kjemper mot E18, er dømt til å tape» uttalte Dale 1. februar i fjor. I desember var han enda mer triumferende: «Lysaker-Ramstadsletta vil nå bli satt i gang for fullt. Ingenting kan lenger stanse E18-prosjektet».

Heldigvis var dette en bløff. Aftenposten kunne snart avsløre at den eksterne kvalitetssikringen viste at byggestart måtte utsettes helt til etter 2021 – altså etter neste stortingsvalg.

Dette hadde Dales departement fått beskjed om ei uke før han proklamerte at ingenting kunne stoppe prosjektet. Sannheten er nå at det er mange som kan stoppe dem. Ja, faktisk kan det blir Frp selv.

Frps samferdselspolitiske talsmann, Morten Stordalen, åpner nemlig døra for å stemme mot, fordi «Frp er prinsipielt imot bompengefinansiering».

Det er egentlig absurd at Frp, som hevder å være mot bompenger, ikke for lengst har snudd i denne saken. E18 vestkorridoren er det dyreste samferdselsprosjektet i Oslo-regionen, og vil kreve minst 40 milliarder i investeringer, i hovedsak betalt av bompenger. Det vil bety i snitt 150–180 kroner for en tur tur-retur inn til Oslo fra Asker og Bærum om man krysser alle bomsnitt.

Hvis Frp ønsker å framstå med noen troverdighet i møte med nye bompengeopprør, og håper på å ta tilbake noen velgere fra bompengepartiet, kan de naturligvis ikke stemme for dette veiprosjektet.

En annen som kan stoppe denne motorveien er Dales etterfølger Knut Arild Hareide. Krf lover i sitt program å «støtte bypakker med tiltak for å redusere biltrafikken». De mener også at «i framtida må det aller meste av trafikkveksten i byene skje i form av kollektivtrafikk, sykkel eller gange.» Oslo KrF har lovet å «prioritere kollektivtransport foran privatbilisme», og å «øke andelen av Oslopakke 3 som går til kollektivtransport».

Vi oppfatter at Hareide personlig er opptatt av klima- og miljøspørsmål og lokalt selvstyre, og forventer derfor en kraftig kursendring. Og om han skal lytte til sitt eget parti bør han altså sette bremsene på.

En tredje viktig aktør er Arbeiderpartiet. På Stortinget støttet Ap i 2017 de borgerlige partiene ved å stemme for utbygging av E18 vestkorridoren. Vedtaket om å bygge ut E18 var et alvorlig brudd på spillereglene. Store utbygginger bygger på lokal enighet mellom dem som er involvert. Oslo og Akershus var ikke enige om å bygge ut E18 etter gamle planer, men likevel valgte Stortinget å stemme for å tre motorveien ned over hodet på hovedstadsregionen.

Men Ap er på gli. Tidligere har Ap i Akershus vært sterke tilhengere av E18, mens Oslo Ap i samarbeid med SV og MDG har sagt nei. I dag er situasjonen annerledes: Arbeiderpartiet har også gått inn i samarbeid med MDG i nye Viken fylke, og flertallet er enige om å si nei til utvidelse av veien, på linje med flertallet i Oslo. Viken truer nå med å trekke sin garanti til prosjektet.

Regjeringens og Stortingets manglende respekt for lokaldemokratiet i E18-saken er hårreisende, og vedtaket må reverseres. Særlig med tanke på at Oslos ønsker bare har vært å oppfylle regjeringens og Stortingsflertallets egne løfter.

Det er Stortinget selv som har vedtatt at vi skal ha nullvekst av biler inn til byene. Det er Stortinget som har vedtatt at vi skal kutte klimautslippene kraftig, og sørge for ren luft. Men når Oslo tar konsekvensene av dette og sier nei takk til en motorvei som gir mer biltrafikk, høyere klimautslipp og mer luftforurensning, blir vi overkjørt.

Hvis vi ikke skal ha noen vekst i biltrafikken, hvorfor skal vi da ha større plass til biler på veien? Og hvorfor skal vi bygge det mest samfunnsøkonomisk ulønnsomme prosjektene i hele Nasjonal transportplan, i ei tid da man ber hele resten av landet om å kutte i kostnader?

Vi får det vi gir plass til. Regjeringen utsetter Ringeriksbanen og Østfoldbanen, men vil gi full gass for bilpendlere i Asker og Bærum. Hvis Erna Solberg virkelig vil nekte Tromsø å få jernbane med henvisning til samfunnsøkonomiske regnestykker, er det påfallende at hun ikke stiller samme krav til infrastruktur blant Høyres kjernevelgere i Oslo-regionen.

«Nullvekstmålet» er faktisk ikke først og fremst et klimatiltak, men et tiltak for å sikre effektiv transport inn til og i byene. Paradoksalt nok er det nødvendig å redusere biltrafikken nettopp fordi befolkningen i byene vokser. Alle kan ikke reise rundt i hver sin metallkasse. Altså trenger vi å satse på kollektivtransport, sykkel og gange, ikke biler.

Asker og Bærum fortjener miljøvennlig byutvikling og effektive transportløsninger, ikke enda større barrierer mot fjorden i form av spagettikryss av asfalt. En veitunnel betyr per definisjon kapasitetsutvidelse fordi det krever både avlastningsveier oppå, pluss av- og påkjøringsveier. Dermed frigjøres betydelig mindre areal enn mange synes å tro.

Det aller mest absurde, er at E18 faktisk vil gjøre problemene med kø, kork og kaos verre. Som trafikkforskere lenge har påpekt, vil større motorveier bare gi større køer innen kort tid. Ei flaske får ikke bedre plass om du utvider tuten, og en by vil aldri ha plass til en uendelig mengde biler, uansett hvor store veier du bygger inn til den.

E18 var monsterprosjektet «ingen» kunne stoppe. Men for oss som ønsker et framtidsrettet, grønn og menneskevennlig utvikling i regionen, er seieren snart innen rekkevidde. Vi kan spare oss for kø, høy ulykkesrisiko, luftforurensing, klimautslipp, bompenger og kaos.

Oslo og Viken er mot. Viken vil trekke lånegarantien. Alt som nå gjenstår er at regjeringen lytter til faglige råd, tar sine egne miljøløfter på alvor og respekterer lokaldemokratiet. Og at Arbeiderpartiet og Frp tar til vettet i Stortinget.