ACCESS ALL AREAS: Lynn Goldsmith i tett dialog med den daværende kjæresten Bruce Springsteen. Foto: Lynn Goldsmith
ACCESS ALL AREAS: Lynn Goldsmith i tett dialog med den daværende kjæresten Bruce Springsteen. Foto: Lynn GoldsmithVis mer

Nå kan du lære å skyte stjerner som dette

Lynn Goldsmith er rockfotograf i stjerneklassen. I sommer kommer hun til Oslo med fotobagen full av tips og triks.

Tom Petty kaller henne «den beste rock'n'roll-fotografen». Keith Richards skryter av blikket hennes, mens Gene Simmons sier hun får ham til å gjøre ting han egentlig bare ville gjort «om han var i fengsel». Lynn Goldsmith er der oppe blant de største rockfotografene, og i sommer kan du se hvorfor på Norwegian Wood-festivalen i Frognerbadet.

Fotoveteranen, som også har vært manager, regissør, fotobyråeier, og artist under pseudonymet Will Powers, viser bildene sine, og holder workshop for 15 heldige fotografer i samarbeid med fotoskolen Bilder Nordic.

SKOENE TIL THE BEATLES: - Vil du ikke ha ansiktene våre?, spurte John Lennon da han ble fotografert av 16-årige Lynn Goldsmith i Miami, 1964. Foto: Lynn Goldsmith
SKOENE TIL THE BEATLES: - Vil du ikke ha ansiktene våre?, spurte John Lennon da han ble fotografert av 16-årige Lynn Goldsmith i Miami, 1964. Foto: Lynn Goldsmith Vis mer

DET KAN NOK være vanskelig i vår visuelt overstimulerte tid å forestille seg hvilken ekstremt viktig posisjon rockfotografiet hadde i musikkjournalistikken og musikkulturen på 1970- og 1980-tallet, og hvor tett det var mulig for flinke, unge fotografer å komme på de største stjernene i en mer uskyldig tid, før kjendiskulturen ble industrialisert.

Goldsmith var en av sin generasjons mest innflytelsesrike portrettører av kjente mennesker. Hun fotograferte ikke bare rockartister, men personligheter fra hele kulturfeltet. Dalai Lama, Woody Allen, Tom Wolfe, Hunter S. Thomposon, you name it. I 1976 startet hun bildebyrået LGI, det første som spesialiserte seg på bilder av kjente mennesker.

EGET BLIKK: Gene Simmons i Kiss sett gjennom Lynn Goldsmiths linse. Foto: Lynn Goldsmith
EGET BLIKK: Gene Simmons i Kiss sett gjennom Lynn Goldsmiths linse. Foto: Lynn Goldsmith Vis mer

Likevel er det som rockfotograf hun er mest kjent. Goldsmith møtte og fotograferte de fleste.

Bildene hennes er på mer enn 100 plateomslag, med Patti Smiths «Easter» og Frank Zappas «Sheik Yerbouti» som to av de mer ikoniske. Hun har fotografert Bruce Springsteen, Michael Jackson, Madonna, James Brown, Bob Marley, Miles Davis, Prince, Todd Rundgren, George Clinton, Rolling Stones, Bob Dylan, Bono, U2, Sting og Tom Petty, for å nevne noen.

PATTI SMITH: Fotografert i 1977. Foto: Lynn Goldsmith
PATTI SMITH: Fotografert i 1977. Foto: Lynn Goldsmith Vis mer

De to sistenevnte kommer for øvrig til Norwegian Wood i år, så her bør det være synergimuligheter.

PÅ SPØRSMÅL fra Dagbladet om hvilken fotoseanse hun har de beste minnene fra, og hvem hun aller helst vil fotografere, svarer Goldsmith:

TIL NORWEGIAN WOOD: Lynn Goldsmith kommer til Frognerbadet i sommer. Foto: Lynn Goldsmith
TIL NORWEGIAN WOOD: Lynn Goldsmith kommer til Frognerbadet i sommer. Foto: Lynn Goldsmith Vis mer

—Min favorittseanse er den jeg til enhver tid holder på med. I dag skal jeg for eksempel jobbe med Donavon Frankenreiter. Min favorittperson å skyte er en som virkelig vil samarbeide med meg, og som skjønner at vi begge kaster bort tid om vi ikke gjør det.

I DAG jobber Goldsmith mye med kunstprosjekter, som i denne fantastiske serien selvportretter. Men workshopen i badet vil handle om hvordan man dekker en musikkfestival, fotograferer sceneopptreden, og skildrer musikere autentisk og kunstnerisk gjennom portretter. Mer bransjemessige tips og triks om hvordan man bygger kontakter med artister og bransjefolk, og hvordan man ivaretar egne bilderettigheter, er også på programmet.

STING: På motorsykkeltur i Los Angeles, 1981. Foto: Lynn Goldsmith
STING: På motorsykkeltur i Los Angeles, 1981. Foto: Lynn Goldsmith Vis mer

For Goldsmith selv kan det ha vært bildet hun tok av skoene til The Beatles som satte det hele i gang. Til Dagbladet forteller hun hvordan bildet lenger opp i artikkelen ble til:

—Det var 13. februar 1964. Jeg var seksten år gammel. The Beatles var kommet til Miami for å gjøre Ed Sullivan Show fra Deauville Hotel. Min stefar ordnet det slik at jeg var i lobbyen da de ankom. Jeg var egentlig Stones-fan og følte at dette var et forræderi, men mor fikk meg til å gjøre det for å være hyggelig mot min nye pappa. Da The Beatles kom gjennom døra var det masse blitzlys, men alt jeg kunne se var føttene. Der, på en fantastisk teppebakgrunn av grønne og rosa hvirvler, var de mest fantastiske skoene jeg noensinne hadde sett. Jeg tok ett bilde. John Lennon sa: «Vil du ikke ha ansiktene våre?» Jeg så på ham, smilte og ristet på hodet. Han blunket. Jeg tror han forsto at jeg fikk akkurat det jeg ville ha.

Interesserte kan lese mer om fotoworkshopen på bildernordic.no eller norwegianwood.no.