Nå kan du lage dine egne filtre på Snapchat

Snapchat lanserer sin egen konkurrent til hashtags.

(Dagbladet): Med et spøkelse som logo har Snapchat vært tjenesten der all informasjon forsvinner så fort det er sendt.

Brukerne har derfor hatt få muligheter til å gi venner og bekjente varige beskjeder.

Men nå gjør Snapchat endringer for å ta opp kampen med de mange hashtagene som er populære når man deler bilder på Facebook og Twitter.

Tjenesten har nettopp lansert sin egen versjon av hashtags, og brukere kan nå lage sine egne geofiltere for arrangementer som bryllup og fester, melder avisa Business Insider.

Geofiltere er små dekorasjoner med stedsinformasjon eller bydelsnavn som du kan legge over bildene man deler på Snapchat. Dette har vært tjenestens måte å la venner få vite hvor du er.

Men nå utvider Snapchat sin geofiltertjeneste, og lar deg lage dine egne filtre som ikke bare viser hvor du er, men også hva du gjør.

For selskap Snapchats nye filtertjeneste skal være spesiallaget for bursdager, bryllup, forlovelser og andre begivenheter der du vil vise folk hvor du er, og kanskje skryte av det du gjør.

Brukeren kan designe filteret selv, deretter velge området der filteret kan sees, enten at det dekker bare ett selskapslokale eller hele området for festen. Folk i hele nabolaget kan altså via Snapchat velge dette filteret og se at det arrangeres fest i området.

Men tjenesten med de egenproduserte filtrene koster.

Priser for de nye filtrene skal være fra 5 amerikanske dollar og oppover, og du kan selv bestemme hvor lenge filteret er tilgjengelig og hvor det skal sees.

Designeren skal igjen få tilbake informasjon om hvor mange som har benyttet filteret.

De nye oppdateringene kommer etter at det ble mye bråk om tidligere oppdateringer som gir Snapchat rett til å lagre og eie rettighetene til alle bilder og videoer du deler via tjenesten.

Instagram Følg @dagbladet.no på Instagram