UTVIDER RAMMENE: På bloggen sin trekker David Simon frem dette bildet som et typisk eksempel på scener komponert for 4:3 som ikke ser like pene ut i bredskjerm. 4:3-versjonen med dopdealerne Bey og D?Angelo plassert hvert sitt neonskilt er innenfor de hvite stripene, 16:9-tillegget synes utenfor. —Bildet var smart komponert, og fungerte bedre i 4:3-versjonen enn når skjermen strekkes ut og plukker opp ekstra neon til venstre for Bey, skriver Simon. Foto: HBO/David Simon
UTVIDER RAMMENE: På bloggen sin trekker David Simon frem dette bildet som et typisk eksempel på scener komponert for 4:3 som ikke ser like pene ut i bredskjerm. 4:3-versjonen med dopdealerne Bey og D?Angelo plassert hvert sitt neonskilt er innenfor de hvite stripene, 16:9-tillegget synes utenfor. —Bildet var smart komponert, og fungerte bedre i 4:3-versjonen enn når skjermen strekkes ut og plukker opp ekstra neon til venstre for Bey, skriver Simon. Foto: HBO/David SimonVis mer

Nå kan du se «The Wire» i HD - men er det en god idé?

4:3 versus 16:9.

I tiår på tiår var fjernsynet en kasse. En diger rumpe som stanget mot stueveggen, et nesten kvadratisk ansikt med bredde og høydeforhold 4:3.

Alle tv-seriene innrettet seg etter fjeset. De kunne ikke strekke på armene og være cinematisk bredskjermede som filmkollegene sine, men de fikk det til på et vis likevel.

Med flatskjermene døde 4:3-formatet. Alt gikk over i 16:9, et romsligere rektangel, og seerne utviklet ble nær allergiske mot det gamle og begrensede formatet.

Reprisene på gamle 4:3-serier ble gjerne strukket utover bredskjermen i 16:9, én mislykket ansiktsløftning etter en annen. 

Kanskje var det godt for selvbildene våre - selv de mest sylslanke skuespillerne ble jo en god del bredere - men spesielt pent var det ikke.

Løsningen blir noen ganger å grave i råmaterialet og pusse opp 4:3-seriene i 16:9 og HD.

Allerede gjelder det komiserier som «Friends» og «Seinfeld», og sist mandag fikk etterforskeren McNulty og kollegene hans litt mer albuerom da HBO Nordic slapp HD-versjonen av «The Wire».

Ser det bedre ut? Vel.

Serieklassikeren ble til i overgangsvinduet mellom de to bildeformatene. Som et kompromiss ble råmaterialet filmet med mulighet for 16:9 fordi man så hvilken vei det gikk for fjernsynene, men hele utseendet til serien ble planlagt og klippet i 4:3.

Artikkelen fortsetter under annonsen

— Var aldri påtenkt
Da den nye versjonen skulle klippes, insisterte serieskaper David Simon på å være med.

Ikke nødvendigvis fordi han var så begeistret, men for å sørge for at det i det minste ble en ok versjon.

På bloggen sin skriver han selv om opplevelsen. Noen scener ser bedre ut, andre blir styggere og mer rotete fordi det som befant seg utenfor rammene aldri skulle vises på skjermen.

- Denne nye versjonen eksisterer i et bildeformat som aldri var påtenkt eller ble tilrettelagt for da kamera rullet.

Også «Buffy The Vampire Slayer», Joss Whedons gjennombruddsserie, har blitt tilpasset nye tv-skjermer.

Mens «The Wire» alltid hadde muligheten for en 16:9-versjon i bakhodet, er ikke Whedon like heldig. 

Lysutstyr i bildet
Allerede i 2003 uttalte Whedon seg negativt til nettstedet TheDigitalBits om den ideen:

- Å legge til plass på sidene bare for å se cinematisk ut ødelegger for bildekomposisjonen jeg forsøkte å skape.

Og han fikk rett. Ifølge IGN viser nyversjonen alt fra lysutstyr til medlemmer av filmcrewet, samtidig som andre scener mister en del av bildet sitt fordi det må zoomes mye tettere inn på skuespillerne.

I desember rykket Whedon ut på Twitter med hashtaggen #aspectratiowoes og skrev:

- «Buffy» ble skutt i 4:3 fordi fjernsynsapparater var utformet slik. «Buffy» i vidskjermformat er tøv.

Stopper det her? Neppe. Men David Simon inntar en mer pragmatisk holdning enn Whedon:

- En voksende andel av tv-publikummet føler seg undertrykt om ikke all underholdningen deres utnytter maskinvaren de ser den på. Om et nytt format lokker flere tørste dyr til vannhullet så får det være greit.