Nå kan du stirre Munchs «Skrik» i hvitøyet

Googles gigaxpixel-bilder lar deg zoome langt inn.

HØYOPPLØST: Munchs «Skrik» kan studeres i ekstrem detalj med Googles gigapixel-bilder. Faksimile: Google Art Project
HØYOPPLØST: Munchs «Skrik» kan studeres i ekstrem detalj med Googles gigapixel-bilder. Faksimile: Google Art ProjectVis mer

Som et ledd i arbeidet med å realisere sin ikke så rent lite vidløftige ambisjon om å gjøre all verdens informasjon søkbar, lanserte Google i 2011 sitt Art Project, der noen av verdens mest ikoniske bilder fra noen av verdens mest kjente museer gjøres tilgjengelig i høyoppløste versjoner på nettet.

Deler av Munch-museets samling har allerede vært tilstede hos Google et års tid. Nå er også Nasjonalgalleriet inne.

Man også «vandre» i Nasjonalgalleriets samling ved hjelp av av Googles Street View-teknologi.

Samtidig lanseres to såkalte Gigapixel-bilder med ekstremt høy oppløsning, som gjør det mulig å zoome inn på detaljer det er umulig å se med det blotte øye.

TETT PÅ: Øyepartiet i Munchs «Skrik», sett gjennom Googles gigapixel-bilde. Faksimile: Google Art Project
TETT PÅ: Øyepartiet i Munchs «Skrik», sett gjennom Googles gigapixel-bilde. Faksimile: Google Art Project Vis mer

Bildene er Munchs «Skrik» - verdens mest kjente maleri - og et av nasjonalromantikkens hovedverk, J.C. Dahls «Fra Stalheim».

Googles Gigapixel-bilder består av 7000 megapiksler, og det er STORT. Man kan zoome inn på bildene og se detaljer og penselstrøk som ikke er mulig å se med det blotte øye, som det tynne, sprukne malinglaget til Munch, eller de nitidig utformede, centimeterhøye menneskeskikkelsene langt inne i Dahls maleri.

«Fra Stalheim» og «Skrik» havner i eksklusivt selskap. Kun 62 kunstverk på verdensbasis er fotografert med Gigapixel-teknologi.

— «Skrik» har en dramatikk og nerve som har fengslet mennesker over hele verden. Med Gigapixel-bildet blir det mulig å studere Edvard Munchs teknikk og penselarbeid på et detaljnivå som ikke tidligere har vært mulig, sier Munch-museets direktør Svein Olav Henrichsen.

«FRA STALHEIM»: J.C. Dahls bilde er et av nasjonalromatikkens hovedverk. Foto: Jacques Lathion - Nasjonalmuseet
«FRA STALHEIM»: J.C. Dahls bilde er et av nasjonalromatikkens hovedverk. Foto: Jacques Lathion - Nasjonalmuseet Vis mer

—  Vi har valgt «Fra Stalheim» av J.C. Dahl som hovedbilde fordi det gir en inngang til hele den norske romantikken, og skildringen av norsk natur og folkeliv. Den høye oppløsningen gir anledning til å se den visuelle rikdommen i bildet, helt ned til trærne, de ruvende fjellformasjonene og de bitte små menneskene som setter den storslagne naturen i perspektiv, sier Nasjonalmuseets direktør Audun Eckhoff.

Både Eckhoff og Henrichsen understreker at deltakelsen i Google-prosjektet bare er en del av en større digital strategi. Eckhoff nevner tilstedeværelsen på Digitalt Museum med 20000 bilder, og Henrichsen viser til Emunch.no, en meget omfattende samling av Edvard Munchs tekster. 

Forskjellen på disse tjenestene og Googles kunstprosjekt, er selvsagt at Google kan ett og annet om å skape trafikk på nett. Henrichsen er ikke redd for at tilstedeværelsen hos en av verdens største kommersielle nettaktører skal svekke interessen for originalkunsten:

- Tvert imot. Dette styrker interessen for å se originalene, det skaper større kunstinteresse.

DETALJ: Innzoomet detalj i «Fra Stalheim» viser hvilket detaljnivå Dahl jobbet på. Faksimile: Google Art Project
DETALJ: Innzoomet detalj i «Fra Stalheim» viser hvilket detaljnivå Dahl jobbet på. Faksimile: Google Art Project Vis mer

Om det finnes dokumentasjon på at Googles kunstprosjekt faktisk skaper økt besøk på de fysiske museene som er representert, kunne representanten fra Googles markedsavdeling imidlertid ikke si noe om.