ENDRES:  Instagram har byttet logo og endrer sin algoritme. Illustrasjonsfoto: Frank May | usage worldwide
ENDRES: Instagram har byttet logo og endrer sin algoritme. Illustrasjonsfoto: Frank May | usage worldwideVis mer

Nå kommer de fryktede Instagram-oppdateringene

Brukerne raser på Twitter.

(Dagbladet): Det ble nyheter verden over da Instagram annonserte at de skulle endre noen av de mest grunnleggende delene av sin tjeneste.

Under tittelen «Se øyeblikkene du bryr deg om først» skrev Instagram en bloggpost og  annonserte 15. mars at de skulle slutte med kronologisk framvisning av bildene til dem du følger. Nå skulle Instagram bruke algoritmer for å tilpasse brukernes nyhedsfeed basert på deres interesser og relasjoner.

Endringene ble varslet å tre i kraft i slutten av mars, til heftige protester, men ble seinere utsatt.

Endret i helga Nylig oppdaterte Instagram sin logo, og nå er den varslede algoritmeendringen lansert. Den kronologiske presentasjonen av bilder i tjenesten er snart over for alle brukere, skriver TechCrunch.

Instagram som er kjøpt opp av Facebook, får en algoritme som er mer lik eierselskapet, der tjenesten velger å vise deg de postene de antar du er mest opptatt av, ikke alle postene til dem du følger.


Algoritmen skal gi deg poster etter «sannsynligheten for at du vil være interessert i innholdet, ditt forhold til personen som deler, og aktualitet i innlegget».

Nå velger altså Instagram ut hvem de tror er dine favoritter i tjenesten, og viser deg flere av deres bilder.

Protester på Twitter Men endringen blir ikke godt tatt imot av brukerne, skriver The Guardian.

På Twitter skriver flere brukere at de ikke lenger kjenner igjen Instagram.

- Min Instagram-feed er ikke kronologisk lenger, og jeg forstår ikke lenger poenget med noe, skriver en bruker.


- Hjelp. I dag fikk jeg algoritmisk Instagram-feed, og jeg ønsker å brenne den ned til grunnen. Jeg hater det på Facebook, jeg hater det der, skriver en annen bruker.

Protestene var også mange da Instagram først annonserte endringen, og brukerne forsto at billedappen blir mer lik Facebook og Twitter.

Flere har delt sin frustrasjon under emneknaggene #RIPInstagram og #keepinstagramchronological. På kampanjenettstedet Change.org har 337 540 mennesker skrevet under på en protest.

Instagram Følg @dagbladet.no på Instagram