NÅ OGSÅ PÅ HJEMMEBANE: De siste åra har Darling Wests Tor Egil Kreken og Mari Sandvær Kreken vært fast inventar på to store festivaler i USA, South By Southwest i Austin,Texas (med selveste Willie Nelson i ryggen) og Americana Fest i Nashville, Tennessee. Neste helg får de en Oslo-festival å spille på, americana-festen Interstate 19. Foto: Øyvind Rønning / Dagbladet
NÅ OGSÅ PÅ HJEMMEBANE: De siste åra har Darling Wests Tor Egil Kreken og Mari Sandvær Kreken vært fast inventar på to store festivaler i USA, South By Southwest i Austin,Texas (med selveste Willie Nelson i ryggen) og Americana Fest i Nashville, Tennessee. Neste helg får de en Oslo-festival å spille på, americana-festen Interstate 19. Foto: Øyvind Rønning / DagbladetVis mer

Americana-festival

Nå kommer festivalen Oslo manglet!

Neste helgs «Interstate 19» er den første store americana-festivalen i Oslo. Det er på tide.

Kommentar

«I sommer må vi til Stockholm for å gå på americana-festival. Kom tilbake, Down On The Farm!», skrev undertegnede og etterlyste i en kommentar med tittelen «Det festivalsommeren mangler» 7. mai i fjor en americana-festival i Oslo.

Og man er bønnhørt!

Nei, Down On The Farm-festivalen, som for ti år siden ble flyttet fra Enningdalen ved svenskegrensa til Halden, er ikke gjenopppstått. Ingen har turt eller klart å stable den på beina igjen etter at den falt sammen med terrorangrepene 22. juli 2011. «Noen som plukker opp hansken?» var mitt spørsmål i kommentaren.

Vel, noen snakket sammen ganske raskt, og neste helg, 25. og 26. januar, arrangerer Norsk Americana Forum og Vulkan Arena «Interstate 19 - Oslo Americana Weekend». Det er lagt opp til to tettpakkede kvelder med «den nye countrymusikken», pluss en tjuvstart torsdag kveld og gospelkosert søndag. Gudene skal vite at det ikke er sommer, men det er rom for festivaler på vinteren også.

Hvorfor er det på tide med en stor americana-festival i Oslo?

Én ting er at båndene mellom USA og Norge er tette både kulturelt og musikalsk. På Vest- og Sørlandet er det steder og folk som er mer amerikanske enn amerikanerne sjøl. Det er klart vi hører på country, og vi har en lang tradisjon for det.

Men det er egentlig nok å se på plakaten. Fra USA kommer størrelser som Ashley Monroe (fra trioen Pistol Annies) og Aaron Lee Tasjan og fra Storbritannia My Darling Clementine, men plakaten har en overvekt av norske artister. Ingen av dem fortjener å bli skjøvet ut av utenlandske artister.

For - det norske americanamiljøet har aldri vært større og bedre, og den ene gruppa etter den andre blomstrer og leverer på internasjonalt nivå. Og - det blir lagt merke til. Darling West, som er selvsagte festivalartister neste helg, har for eksempel fått et stort publikum i USA. En rekke andre hadde fortjent det, og jobber med saken.

Americana-begrepet oppsto som en slags reaksjon på at countrymusikken er gått stadig mer i retning av pop. Samtidig ønsket man å finne et nytt navn på roots og countryrock, som var de noe gammelmodige sekkebetegnelsene for sjangeren der country møter rock. Alternativ country og No depression ble forsøkt, men americana vant.

For noen år siden ble Norsk Americana Forum etablert i Norge, og britene fulgte opp med Americana Music UK. For snaut tre år siden våknet også den amerikanske «listebibelen» Billboard. De slo sammen sin folk-liste med americana, og sjangeren er virkelig inne i varmen.

Denne uka - og 64 andre uker før denne - toppes albumlista av Chris Stapletons «Traveller». Men begrepet er tøyelig. Han ligger også på fjerdeplass på Billboards countryliste. Mark Knopflers «Down The Road Wherever» topper både The Americana Music Associations radioliste og tilsvarende liste i Storbritannia for nedlasting, cd og vinyl. Har du tenkt på at det er americana?

Vi strømmer mest i Norden både på gratis og betalte strømmetjenester i antall timer (henholdsvis 18,38 og 11, 44 timer i uka). Det viser The Polaris Nordic Digital Music survey 2018, en årlig undersøkelse av musikkvaner i Norden.

Den er ikke brutt ned på americana. Men - den viser at én av fem nordmenn har country som en av sine favorittsjangere. Vi lytter omtrent like mye til pop som Danmark, Sverige og Finland (pluss minus 50 prosent) og litt mindre på rock enn Finland (42 mot 47 prosent).

For country er tallene henholdsvis 14, 16, 13 og - i Norge - 21 prosent. Hvor mange prosent dukker opp på Vulkan Arena, Pokalen og Smelteverket - klubbene rundt Mathallen - neste helg? Det kan legge grunnlaget for Interstate 20. Og 21.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook

Meninger rett i innboksen?

Meld deg på vårt nyhetsbrev for å motta ukens viktigste saker fra Dagbladet Meninger hver fredag. Nyhetsbrevet kan inneholde annonser. Du kan når som helst melde deg av.