Nå kommer jentebølgen

De norske popjentenes knallsuksess skaper et dragsug av nye talenter. Nå drukner plateselskapene i demoer og brev fra jenter helt ned til 13-årsalderen. Alle vil følge etter Lene Marlin, Aqua-Lene og M2M.

Norske jenter gjør knallsuksess i popbransjen - og rager nå langt høyere på stjernehimmelen enn de mannlige norske artistene. Det merkes på rekrutteringen: Norske ungjenter lager demolåter på spreng fra jenterommet, mens gutta mye heller drømmer om fotballkarriere.

- Det er et klart faktum at det er mer populært blant unggutta å satse på å bli fotballproff enn popstjerne om dagen, innrømmer produsent Ole Evenrud.

- Norsk musikkbransje sliter i manko på mannlige stjerner. De mangler en popens Ole Gunnar Solskjær, en stjerne som kan få fart på rekrutteringen.

Siden a-ha slo gjennom midt på 80-tallet har det strengt tatt bare vært én mann som har fått det til ute: Espen Lind, som solgte 350000 av debutalbumet «Red» fra 1997.

- Det er nok ikke så mange gutter som vil bli en ny Espen Lind eller Stig van Eijk, konstaterer norskansvarlig Elisabeth Riksen hos Warner Music. a-ha-manager Erling Johannesen stiller den samme diagnosen. Jentebølgen skyller gutta vekk.

Marlin-effekten

Hver fjerde norske jente mellom 12 og 16 år oppgir Lene Marlin som sitt aller største kvinnelige idol.

Dette kom fram i en spørreundersøkelse som MMI gjennomførte for Dagbladet blant 3500 skoleelever i fjor høst. Tallet kommer ikke som noen overraskelse på platebransjen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Lene Marlin-effekten er klar. Hos oss er de aller fleste demoene fra jenter, og vi tror dette er en trend som vil bli enda sterkere i åra framover, sier direktør Petter Singsaas i Universal.

Mens de norske popgutta stort sett har holdt seg innenlands, har en rekke norske jenter blitt lansert internasjonalt.

Mer tilbakeholdne

Trine Rein åpnet ballet i 1993 med å selge 400000 av debutalbumet bare i utlandet. Hun ble fulgt av de mer eller mindre vellykkede: Diva, Mette Hartmann, Tuesdays og Grace. Så kom Aqua-Lene og tok det hele et steg videre, tett fulgt av Lene Marlin og M2M.

- Talentfulle jenter er ofte litt mer tilbakeholdne enn gutta. Suksessen til Lene Marlin ser ut til å stimulere dem som vil bli noe mer enn bare syngedamer. Helst vil vi ha artister som skriver tekstene selv. Slike demoer har det kommet mange av i det siste, sier Virgin-direktør Per Eirik Johansen. Også hos kollegene i BMG er det guttemangel.

- Kan eksplodere

- Vi får mange forespørsler fra yngre jenter i 13- 14-årsalderen som lurer på hva de skal gjøre for å få gitt ut plate, forteller Truels Brodtkorb hos BMG. Han ser for seg at denne utviklingen kan eksplodere dersom M2M virkelig tar av i løpet av året.

M2M: Marit og Marion har i løpet av de siste ukene solgt 500 000 av debutsingelen «Don't say you love me».
LENE MARLIN: Har solgt 800 000 av debutplata «Playing My Game» og like mange av singelen «Unforgivable Sinner».