Nå kommer luktkinoen tilbake i Norge

Nei, det er ikke en spøk.

ORIGINALEN: Smell-O-Vision var en spektakulær flopp i 1960. Nå gjør ideen comeback - dog i en mindre skala. FOTO: FAKSIMILE
ORIGINALEN: Smell-O-Vision var en spektakulær flopp i 1960. Nå gjør ideen comeback - dog i en mindre skala. FOTO: FAKSIMILE Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

||| (Dagbladet.no): Film med lukt regnes som en av tidenes mest spektakulære flopper i amerikansk filmhistorie. Nå gjør luktkinoen likevel comeback i Norge.

Onsdag skal nemlig reklamedistributøren Capa vise fram sin nye stolthet på Ringen kino i Oslo. Det dreier seg om duftende reklame med et hint av vanilje.

- Foreløpig er dette mest et stunt fra vår side, men responsen på luktreklamen internasjonalt har vært veldig god. Vi håper selvfølgelig at det blir mer vanlig, sier Svein Beruld Andersen i Capa til Dagbladet.no.

Duft av solkremDeres splitter nye reklame for Hennig Olsen-isen Icepod er i 3D, og mens reklamefilmen spilles av vil lukta av vanilje spre seg i kinosalen. Det skjer ved hjelp av en luktmaskin flydd til landet av det tyske selskapet Maxxxscent.

Reklame av denne typen har vært et samtaleemne i reklamebransjen siden i fjor, da Nivea kom med sin nyskapning.

Dette var en 60 sekunder lang film, som helt enkelt bestod av bilder fra en strand med tilhørende måkeskrik og bølgeskvulp. Midtveis i filmen ble det sluppet ut små duftdråper av solkrem via ventilasjonsanlegget i salen. Responsen på reklamen var overveldende, ifølge Advertising Age.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer