STORSPILL PÅ MAC: Her streames et spill til en Mac som i utgangspunktet ikke kan kjøre spill av dette kaliberet. Foto: SNORRE BRYNE
STORSPILL PÅ MAC: Her streames et spill til en Mac som i utgangspunktet ikke kan kjøre spill av dette kaliberet. Foto: SNORRE BRYNEVis mer

Nå kommer «spillenes fremtid» til Europa

Men først lanseres OnLive i USA i morgen.

||| LOS ANGELES (Dagbladet): Det har gått over et år siden selskapet OnLive for første gang presenterte sin løsning for streaming av spill til forbrukere.

I løpet av denne tiden er teknologien blitt videreutviklet, og i morgen er det klart for USA-lansering av den omstridte tjenesten.

Konseptet bak OnLive er enkelt å forklare, i hvert fall i teorien. Spillene kjøres på enorme servere langt unna der spilleren faktisk sitter, og det du ser på skjermen er faktisk bare video som leveres over en rask internettlinje.

Månelanding OnLive hevder selv at de har klart å komprimere videoen så bra at du som spiller ikke vil merke noe forskjell fra du trykker på en knapp på kontrolleren, til handlingen vises på skjermen. Dette er noe som naturligvis har gjort endel folk kritiske før lanseringen. Er det fysisk mulig å få til dette?

- Før vi sendte folk til månen, var det helt sikkert også endel folk som sa «hvordan i helvete kan det gå an?», men så gikk noen hen og gjorde det. Det er fortsatt endel som er kritiske til OnLive - vi får se hvordan ståa er etter lanseringen i morgen, sier OnLive-representant Jonathan Miller til Dagbladet.no ved selskapets stand på E3-messen i Los Angeles.

Siden tjenesten ikke er avhengig av kraftig maskinvare hjemme hos brukeren, kan man kjøre splitter nye toppspill av «Crysis»-kaliber på maskinvare som i utgangspunktet ikke kan spille av spill.

- Det har under betatestingen vist seg at spesielt Mac-brukere setter pris på OnLive. Jeg spiller selv på en gammel MacBook som hikker når man spiller av en YouTube-video i HD, mens det flyter helt fint å spille tunge PC-spill med HD-kvalitet, sier Miller.

Det er i første omgang pc- og Mac-versjonen av OnLive som lanseres i USA i morgen. Disse fungerer ved at du installerer en liten plugin til nettleseren din, det er alt. Senere i år vil også en egen OnLive-boks som kan kobles til tven komme på markedet.

På vei til Europa Når USA-lanseringen er over, er det deretter Europas tur. Allerede har selskapet inngått avtaler med forskjellige teleselskaper i Europa, blant annet British Telecom og Belgacom. Ifølge Miller er det ingenting som hindrer at også Norge skal få OnLive, til tross for avstandene i landet vårt.

- Det skulle ikke være noe problem. Så lenge man har en nettlinje som er over fem megabit per sekund, går det fint. Såvidt jeg har forstått, så er der temmelig høyteknologiske der oppe, så jeg ser ikke hvorfor OnLive ikke skulle komme til Norge også, sier Miller.

I USA har OnLive inngått en avtale med AT&T, som sikrer subsidierte priser for deres kunder - samt gir et års gratis bruk. Også kunder av andre internettleverandører kan bruke tjenesten.

En lang rekke spillselskaper har allerede stilt seg bak OnLive ved lansering. Brukerne kan enten spille gratis demoer, leie spill for en begrenset periode, eller kjøpe spillet. Ved slike kjøp får spillutgiverne en større sum per spill enn ved vanlig butikksalg, siden fysiske distributør- og butikkledd fjernes.

Spillenes fremtid Da Dagbladet.no snakket med tidligere PlayStation-sjef Phil Harrison ved OnLive-avdukingen på CES-messen i San Francisco i fjor, mente han at tjenester som dette var framtiden - og at det nettopp er spillstreaming vi kan forvente fra kommende generasjoner av PlayStation, Xbox og Nintendo.

Miller er enig i dette:

- Det gir jo ingen mening å putte så mye penger i hardware, når du kan få akkurat samme spillopplevelsen for en langt mindre sum takket være spillstreaming.

Dagbladet.no testet OnLive nok en gang på messegulvet i dag, og spilte en runde «Unreal Tournament 3» uten noe merkbar forsinkelse i bildet - spillet opplevdes akkurat som om man skulle spilt det på en spill-pc i samme rom - bare at dette skjedde på en liten MacBook, med joypad.

De neste dagene vil det utvilsomt komme rapporter fra OnLive-brukere, som da kan bekrefte om tjenesten fungerer som lovet. Testen vi kjørte i dag var under kontrollerte former, med servere i Santa Barbara noen hundre kilometer unna. Men om tjensten også fungerer som dette hjemme hos folk, er det noe som utvilsomt kan ha stort potensiale - og ved en mulig norgeslansering.