LIKE STORE: Salget av papiraviser synker, men mobiltrafikken på nettavisene øker. Foto: Endre Vellene / Dagbladet
LIKE STORE: Salget av papiraviser synker, men mobiltrafikken på nettavisene øker. Foto: Endre Vellene / DagbladetVis mer

Nå leser like mange nyhetene på nett som på papir

30 prosent av opplaget er digitalt.

(Dagbladet): Tirsdag presenterer Mediebedriftenes Landsforening (MBL) ferske tall. Det blir presentert annonsetall for hele markedet, og lesertall og opplagstall for aviser og ukespresse.  

Avisenes opplag har sunket i flere år på rad, men antall daglige lesere - til sammen på papir, nett og mobil - har i Dagbladet økt de siste åra. Dagbladet når 1,5 millioner mennesker hver dag, og mobiltrafikken øker.

De nye tallene viser at Dagbladets tendenser korresponderer med tendensene generelt også. Den daglige lesningen av papir- og nettutgavene er like store, og 54 prosent av medienes nettbesøk kommer fra mobil og nettbrett, viser de ferske tallene.

Mobil øker Det er en kraftigere tilbakegang for papirutgaver enn tidligere, men nyhetslesing på mobil øker markant for avishusene og flere av magasinene.

Sidevisninger på mobilportaler økte med hele 28 prosent.

Men de gode mobiltallene går ut over papiravisene, som har tapt 35 % lesere siden 2000. Gjennomsnittet leser én papiravis daglig, og 58 % leser minst én papiravis hver dag.

Det er VGs papiravis som minker mest, med hele 23,5 prosent. Dagbladet minker 6,8 prosent.

Når det gjelder magasiner, så viser de nye tallene at blader som omhandler mat og helse har størst vekst. Det er tegneseriebladet Pondus og Se & Hørs tirsdagsutgave som leses av flest, men det er også Se og Hørs tirsdagsutgave som minker mest. Vi Menn og Aftenposten Innsikt øker mest.