Nå må vi faktisk endre oss

Nordmenn elsker å fly. Vi ligger på topp i Europa på antall flyreiser, faktisk over fire ganger mer enn svenskene som er neste på listen.

MÅ KUTTE: Noen av flyturene vi gjør kan kuttes, og vi kan velge å ta tog utenlands eller ta en norgesferie istedet. Flere arbeidsmøter kan gjøres digitale. Det er utrolig hvor mye mindre vi kan fly bare ved å prøve å gjøre en endring, skriver innsenderen Foto: Shutterstock / NTB Scanpix
MÅ KUTTE: Noen av flyturene vi gjør kan kuttes, og vi kan velge å ta tog utenlands eller ta en norgesferie istedet. Flere arbeidsmøter kan gjøres digitale. Det er utrolig hvor mye mindre vi kan fly bare ved å prøve å gjøre en endring, skriver innsenderen Foto: Shutterstock / NTB ScanpixVis mer
Meninger

Jeg tror denne våren er første gang jeg har lagt ordentlig merke til det. Alle de utallige feriene til utlandet, flyturene og reisene. De har sikkert alltid vært der, men nå var det som om det var flere enn noen gang.

Etter at FNs klimapanel kom med sin rapport i fjor høst har jeg inntrykk av at nordmenn er blitt enda mer bevisst på vanene sine. Flere kutter kjøtt, har shoppestopp og har for lengst sluttet å bruke engangsplast. En undersøkelse fra TNS Kantar og Enova viser at mellom 76–90 prosent av nordmenn er villige til å bidra til å redusere utslipp gjennom endret forbruksmønster, redusert forbruk, mer bruk av kollektivtransport, gå eller sykle mer, og velge nullutslippsbil. Fremover blir enda større deler av transportsektoren elektrisk, mye drevet av både forbrukere og politiske tiltak.

Mitt inntrykk er at nordmenn er over gjennomsnittet klimainteressert. At så mange er villig til å gjøre viktige endringer i sin livsstil for å senke sitt CO2-avtrykk er både viktig og bra.

Men hva med alle feriene? Utslippene fra en flyreise til Thailand tilsvarer ett års bruk av bil. Én flytur til USA slipper ut like mye CO2 som en gjennomsnittlig person i verden slipper ut årlig. Selv om fly er såpass negativt for klimaet vårt, ligger Norge på topp i Europa på antall flyreiser, faktisk over fire ganger mer enn svenskene som er neste på listen.

Mange må reise i jobb, men mye kan likevel gjøres for å fly litt mindre. Å kutte antall flyreiser er et av de aller viktigste tiltakene vi kan gjøre for klima. Noen av de unødvendige flyturene vi gjør hvert år, kan kuttes, og vi kan velge å ta tog utenlands eller ta en norgesferie istedenfor. På arbeidsplasser kan enda flere møter gjøres digitale. Det er utrolig hvor mye mindre vi kan fly bare ved å prøve å gjøre en endring.

Flere har allerede begynt å ta ansvar. Ved Universitetet i Oslo og Bergen har ansatte tatt initiativ til å kutte antall flyreiser, ta mer tog og satse mer på digitale møter og intervjuer. Ved NTNU er det framlagt et forslag om en intern avgift på flyreiser og en kampanje skal få de ansatte til å fly mindre. Forhåpentligvis kan utdanningsinstitusjonene våre inspirere også andre til å gjøre samme tiltak.

I påsken hadde familien lyst på en reise til Spania, men det føltes feil å ta en unødvendig flyreise rett etter at vi har støttet og heiet på ungdommen vår som streiker for framtida. Skal vi ta klimaopprøret og ungdommene på alvor, må vi også ta valg i tråd med dette. Det ble norgesferie istedenfor, og heldigvis ser jeg mange andre som valgte samme løsning.

Neste ferie tar vi kanskje tog nedover Europa dersom vi ønsker oss en tur. Det finnes mange gode muligheter for togturer til ulike europeiske byer, hvor reisen blir en del av opplevelsen. Dersom flere tar tog på ferie vil det gi insentiv til politikerne for å bygge ut infrastrukturen for tog fra Norge, slik politikerne har gjort i Sverige.

Greta Thunberg har sagt at hennes generasjon ikke kommer til å fly i annet enn nødstilfeller. Det syns jeg også vi voksne bør merke oss.

Vi kan starte med å anerkjenne at å kutte flyreiser er et ganske tungt valg. Å kutte kjøtt til måltidene går fint, det finnes mye gode alternativer til kjøtt der ute. Å kjøpe ting og klær brukt istedenfor nytt, går også veldig bra, når det selges så mye fint til gjenbruk. Å kutte flyreiser sitter derimot langt inne.

Jeg har så lyst til å oppleve Asia, Afrika, USA og Sør-Amerika, med alt det fantastiske som disse kontinentene har å by på. Men før teknologien er kommet langt nok til at vi kan fly med drastisk lavere CO2 utslipp må jeg godta at det ikke skjer. Ja, det er et tungt valg å kutte flyreiser eller å fly mindre, men dette er et av de viktigste valgene vi kan ta akkurat nå.

Det skjer heldigvis noe. Widerøe ønsker elektriske fly i luften for passasjerer innenlands innen de neste ti åra. Avinor har som mål at all innenriks flytrafikk skal være elektrisk innen 2040. Forhåpentligvis går utviklingen raskt, og vi kan håpe på at teknologien som i dag gjør det lite sannsynlig at elektriske fly kan kjøre lange distanser vil utvikles fortere enn vi tror. At forbrukere er med på å kreve rask endring ved å kutte antall flyreiser, vil være et steg i riktig retning.

Avinor har uttalt at dersom det ikke gjøres endringer, vil flytrafikken i framtida utgjøre 40 % av de totale utslippene, fordi andre sektorer reduserer. Verken jeg eller de fleste andre vil flybransjen til livs, og turisme er en viktig del av verdensøkonomien. Men vi kan ikke lenger lukke øynene for de utslippene som følger med både korte og lange feriereiser med fly. Endring i en mer miljøvennlig retning krever både personlige valg for hver enkelt og strukturelle endringer i bransjen.

I skrivende stund hører jeg et fly langt der oppe over meg. Jeg innrømmer at det ikke høres ille ut å reise til fjerne strøk for å oppleve eksotiske deler av verden. Likevel er jeg veldig glad for at det ikke er meg, og for at feriene framover skal bli klimavennlige. Det er så mye viktigere akkurat nå. Så håper jeg at mange nordmenn blir med på det samme og dropper flyturen neste gang de skal på ferie.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook

Meninger rett i innboksen?

Meld deg på vårt nyhetsbrev for å motta ukens viktigste saker fra Dagbladet Meninger hver fredag. Nyhetsbrevet kan inneholde annonser. Du kan når som helst melde deg av.