Nå også sponsing av Det Norske Teatret

Mot 4,75 millioner sponsorkroner har Det Norske Teatret inngått en samarbeidsavtale med Fokus bank for tre år framover. Teatersjefen har ingen betenkeligheter, sier han.

Nå skal Det Norske Teatret og sponsoren danne et samarbeidsutvalg og diskutere kompetanseutveksling, opplyser informasjonssjef Signe Bjørvik.

Andre kulturinstitusjoner har gjort det før, for eksempel Nationaltheatret, men millionbedriften Det Norske Teatret har til nå holdt seg unna sponsing, og betalt utgiftene sine utelukkende med tilskudd over statsbudsjettet i tillegg til egne inntekter.

Glad for avtalen

- Tidligere var ikke dette noe man gjorde, sier teatersjef Vidar Sandem. Han er glad for at teateret nå ha fått en avtale, attpåtil med den første sponsoren som ble spurt.

Teatersjefen og styret har jobbet for det, sier informasjonssjef Bjørvik. Hun viser til at Fokus er en sponsor Det Norske Teatret ønsker å bli assosiert med.

- Det er en distriktsbank som bruker begge målformer, sier hun. Teatersjef Sandem sammenligner banken med Det Norske Teatret, som er nynorsk-bruker, og som også er til for distriks-Norge.

Ingen motforestillinger

- Jeg har ingen motforestillinger, sier Sandem. Han viser til at det dreier seg om en «annerledes» avtale, med et samarbeidsutvalg, som skal finne fram til utveksling av kompetanse mellom de to institusjonene.

- Fokus har naturlig nok stor kompetanse på økonomi og struktur, som vi kan ha glede av, mens vi er sterke på kommunikasjon, sier han.

- Du og jeg vil ikke merke sponsingen på annen måte enn at sponsoren blir synlig i annonsene og programmene, sier Sandem. Sponsoren skal overhode ikke ha noe med driften av teatret å gjøre, understreker han. Sponsorpengene skal gå til mer langsiktige investeringer som data og forskjellig teknisk utstyr.

Sandem viser dessuten til at Ap-regjeringen i Kulturmeldingen oppfordret til å skaffe sponsporinntekter.

(NTB)