PROTESTERER MOT NEGATIV FILDLINGSSTRATEGI: Paul McCartney, Damon Albarn og andre stjerner fronter et opprop i regi av noen av Storbritannias største artist-, komponist-, tekstforfatter- og produsentorganisasjoner mot regjeringens planer om å utestenge fildelere fra nettet. Foto: SCANPIX
PROTESTERER MOT NEGATIV FILDLINGSSTRATEGI: Paul McCartney, Damon Albarn og andre stjerner fronter et opprop i regi av noen av Storbritannias største artist-, komponist-, tekstforfatter- og produsentorganisasjoner mot regjeringens planer om å utestenge fildelere fra nettet. Foto: SCANPIXVis mer

Nå protesterer McCartney mot heksejakt på fildelerne

En utfordring til norske kolleger?

(Dagbladet.no): - En kultur der skaperne av kulturen ikke får betalt, er anarki, ikke frihet.

DET SIER
Lawrence Lessig, professor i rettsvitenskap ved Stanford-universitetet og en av verdens ledende autoriteter på modernisering av åndsverkslovgivningen. Lessig tror i likhet med de fleste av oss på opphavsretten, men advarer mot en politikk der rettsstatens prinsipper og nettets åpenhet undergraves i forsvaret av den.

Nå får han støtte fra uventet hold.

I STORBRITANNIA har artister som Paul McCartney, Elton John og Damon Albarn, og organisasjonene The Featured Artists Coalition (FAC), British Academy of Songwriters, Composers and Authors (Basca) og Music Producers Guild (MPG), gått sammen i et opprop som tar avstand fra næringsminister Lord Mandelsons planer om å innføre en lovgivning lik den omstridte franske HADOPI-loven.

Får Mandelson det som han vil, kan fildelere (og deres familier, eller andre brukere av samme nettforbindelse) fratas internettforbindelsen uten lov og dom.

Tiltaket er ikke rettet inn mot fildelingens bakmenn eller de store opplasterne, men mot vanlige nettbrukere som laster ned mye i strid med opphavsvretten og neglisjerer tre advarsler fra sin nettleverandør - som i dette scenariet er pålagt rene overvåkings- og politioppgaver overfor sine kunder.

I OPPROPET protesterer artister, låtskrivere, tekstforfattere og produsenter mot tiltak de mener er alt for drastiske i forhold til lovbruddene de er rettet inn mot. «The stick is now in danger of being way out of proportion to the carrot», skriver de, og legger til at en politikk der myndighetene fører krig mot borgerne for deres bruk av nettet ikke er en framtidsrettet strategi for en britisk regjering.

At Paul McCartney og Elton John knapt trenger å bekymre seg for tapte inntekter, og derfor kan kritiseres for å mangle forståelse for vanlige kunstneres bekymringer for fildelingens effekter, er neppe et relevant motargument. Bak de søkkrike frontfigurene står organisasjonsmedlemmer på alle nivåer sammen om protesten.

DE ANSVARLIGE
bak oppropet er selvsagt ikke mot at opphavsretten skal forvaltes, men kaller de foreslåtte tiltakene «ekstremt negative», ifølge The Guardian.

Avisa mener det nå har åpnet seg en kløft mellom skaperne av musikken og plateselskapene i dette spørsmålet:

Kreative krefter i kulturindustrien velger å solidarisere seg med sitt publikum i spørsmålet om opphavsrett, fildeling og veien videre, snarere enn med kulturindustrien og en konfrontasjonsstrategi de mener er gått for langt.

I NORSK KULTURLIV er det lang og god tradisjon for forsvar av ytringsfrihet og personvern, og det er foreløpig ingen som har tatt til orde for de mest ekstreme tiltakene vi har sett i enkelte europeiske land.

Men det var Trond Giske som fikk mest applaus under politikerdebatten i regi av kulturoppropet Dele - ikke stjele forrige uke, da han blant annet sa at han vil vurdere lagring av IP-adressene til alle norske nettbrukere, for å gjøre det enklere å ta de som bryter loven. Som Dagbladet har skrevet på lederplass, hører ikke en slik generell overvåking hjemme i et demokrati.

Men i det norske kulturlivet høres det foreløpig bare et fåtall spredte protester.

Kan noe av årsaken være at mange fortsatt ser på nettet som en litt brysom «distribusjonskanal», og ikke har tatt inn over seg at vi snakker om en av vår tids viktigste samfunnsarenaer?

En av de få norske kulturarbeiderne som lever av sin opphavsrett og samtidig advarer mot effektene av en militant stragtegi i forsvaret av denne opphavsretten, er forfatteren Eirik Newth, som først gjorde meg oppmerksom på The Guardians artikkel om den engelske kunstneroppropet i denne bloggposten.

POLITIKERDEBATTEN
om fildeling viste tverrpolitisk enighet om at opphavsmannens interesser må vernes. Det samme gjelder behovet for en offentlig utredning av disse spørsmålene. Enigheten er ikke like stor om hva som skal utredes.

Men hvilken relevans får en utredning hvis den ser enøyd på virkemidler i kampen mot ulovlig fildeling, uten å drøfte hvilke konsekvenser disse virkemidlene får for samfunn og nettborgere, og uten å belyse alternative strategier? Målsettingen bør være en mest mulig fordomsfri drøfting av opphavsrettens framtid i nettalderen.

I den diskusjonen skal det også bli interessant å se hvor Paul McCartneys og Damon Albarns norske kolleger til slutt faller ned.

Følg meg på Twitter: @janomdahl