Sort gull: tungvint, sårbart og stilig. Foto: NTB scanpix
Sort gull: tungvint, sårbart og stilig. Foto: NTB scanpixVis mer

Musikk-kommentaren:

Nå selges det LP-plater blant kanelboller og motorolje

Vinylbølgen har skylt inn på bensinstasjonene.

Kommentar

Forrige helg satte jeg kursen mot den årlige Hi-Fi Messen i Horten. Underveis stoppet jeg på en bensinstasjon der det blant kanelboller og motorolje stod fire store kasser vinyl. Alt fra Vazelina Bilopphøggers til 80-talls heavy metal og ferske skiver med Motorpsycho. Den nye vinylbølgen har skylt over landet en stund nå. CD-formatet er på dødsleiet og strømming har løftet musikksalget til nye høyder.

Ifølge Ifpi var totalomsetningen av musikk her til lands 367 millioner kroner første halvår 2017, en oppgang på 8 prosent. Strømming utgjør hele 86 prosent. Sett i lys av dette er vinyl fortsatt et nisjeformat. Det er likevel verdt å merke seg at verdien av vinylsalget nå praktisk talt har tatt igjen CD. De første seks månedene ble det solgt ny vinyl for 18 millioner kroner. I tillegg kommer alt som er kjøpt via utenlandske nettbutikker, og et voksende bruktmarked. Regner vi med dette er vinyl det største fysiske formatet med god margin.

Ny kombo: bensin og vinyl. Foto: privat Vis mer

Det finnes knapt en artist som ikke slipper et nytt album på vinyl. Signeringer og minikonserter i platebutikker har blitt en naturlig del av lanseringsmaskineriet. I merch-bodene på konserter har t-skjortene fått selskap av stadig flere LP-plater. Der vinylpublikummet lenge har bestått av musikknerder og middelaldrende menn, er platespilleren i ferd med å bli et naturlig innslag i møblerte hjem. Bolia så vel som Ikea har tatt opp i seg fenomenet. Med CD og DVD på vikende front er LP-en også børstet støv av som gavetips.

Tilbake til hifimessa der flere titalls aktører viste fram stereoanlegg til priser fra noen få tusen til flere millioner. De fleste hadde rigget seg til med platespillere. Norske Electrocompaniet sågar med sin aller første etter nærmere 50 år som hifiprodusent. Ser vi på bransjestatistikken for avspillingsutstyr er tallene krystallklare. Det ble i fjor solgt 12 000 nye platespillere, 12 ganger så mange som stasjonære CD-spillere.

Dette handler ikke bare om lydkvalitet, nostalgi og behovet for et håndfast format. Det handler like mye om det å være fan. Det øker musikkgleden å flerre plasten av en rykende fersk LP med en artist du digger. Kjenne lukten av vinyl og trykksverte mens du legger den på tallerkenen og senker stiften mot rillene. Det er noe rituelt, nesten religiøst over denne måten å ta til seg musikk på.

Spotify og Tidal er vel og bra. Men for mange som dyrker musikk er strømming som Human-Etisk forbund, vinyl som Nirvana.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook