Nå ser også Bollywood til Norge

Den første norskindiske filmen settes opp på 200 indiske kinoer, og flere Bollywood-produsenter ønsker å filme i Norge.

(Dagbladet): - 90 prosent av filmene vi lager i India er kjærlighetshistorier, og i kjærlighetsfilmer gjør det seg med vakre bakgrunner. Det handler om å fylle mest mulig av bildet med skjønnhet.

Det sier den indiske filmprodusenten, manusforfatteren og skuespilleren Yuvraaj Parashar til Dagbladet. Han fant selv sine skjønne bakgrunner i Oslo og på Nesodden, der store deler av «Life Is a Moment» er spilt inn.

Kontaktet av flere Filmen, som forteller historien om en pakistansk mann som finner kjærligheten på en homosauna i Norge - er en samarbeidsproduksjon med norske Blylaget film og settes opp på 200 kinoer i India etter premieren i Mumbai 3. juli.

Parashar sier han har blitt kontaktet av flere store indiske filmprodusenter etter at traileren for «Life is a Moment» ble sluppet på nett.

- De ringer meg og lurer på hvordan de selv kan komme til Norge for å gjøre opptak. Det er virkelig en interesse for landet i India nå, og vår film vil antakelig føre til enda mer interesse. Jeg tror dere nordmenn kommer til å se mer til filmteam fra Bollywood i årene som kommer, og at det i tur fører til mer interesse for Norge som ferieland, sier han.

En gigant-industri At Hollywood-produsenter er interessert i å filme i Norge, men backer ut når de ser kostnadsoverslag på alt fra opphold og mat til lokal arbeidskraft, er velkjent. «Ringenes herre», «Sherlock Holmes», superheltfilmen «Thor» og tv-serien «Vikings» er blant produksjonene som skal ha snust på å gjøre opptak i Norge, men trukket seg på grunn av manglende insentivordning.

Når Bollywood ser mot Norge, representerer det enda større muligheter.

Den indiske filmindustrien lager over 1500 filmer i året mot amerikanernes rundt 800 filmer.

- Jeg har selv vært over hele verden, men aldri sett noe land så vakkert som Norge. Det skyldes både landskapet og de store forandringene årstidene fører med seg. Høsten er kanskje det vakreste, med sine røde, gule og grønne farger, sier Parashar.

Timing Ordene er som musikk i ørene på administrerende direktør Kristin Krohn Devold i NHO Reiseliv, som er ivrig pådriver for å gi utenlandske filmteam skattefordeler i Norge. Tilsvarende ordninger har gjort land som Island, Ungarn og New Zealand populære åsteder for filminnspillinger.

- Som Indias største industri representerer Bollywood et betydelig filmproduksjonsmiljø. Når denne megaindustrien nå begynner å se Norge som interessant innspillingsland, er det en sjanse vi ikke kan la gå fra oss, sier Devold.

- Timingen kunne ikke vært bedre for å innføre en norsk filmincentivordning som gjør det attraktivt for flere utenlandske filmprodusenter å velge Norge, sier hun.

Regjeringen har tidligere varslet at en slik ordning vil bli diskutert i den kommende stortingsmeldinga om filmpolitikk, og kulturminister Thorhild Widvey har uttalt seg positiv til en insentivordning.

Motargumentene er blant annet at ringvirkningene av utenlandske filmproduksjoner i Norge er dårlig dokumentert, at en insentivordning kan gå ut over støtten til norske filmproduksjoner og at det er uheldig å innføre særordninger for enkeltbransjer.

At det likevel kan medføre god publisitet når utenlandske filmer spilles inn i Norge, er nettsidene til det amerikanske magasinet Vanity Fair et eksempel på. Der lå det før helga en artikkel som i glødende ordelag omtaler Juvet landskapshotell i Sunnmøre, som utgjør omgivelsene i den kritikerroste science fiction-filmen «Ex Machina».

SVÆRT NORSK: Slik profileres filmen i India.
SVÆRT NORSK: Slik profileres filmen i India. Vis mer