Nå ser vi rekord- mye på fjernsyn

Nordmenn er i ferd med å bli et folk lenket til TV-stolen: Aldri har vi sett så mye fjernsyn som i fjor. NRK1 er størst, mens TV2 taper.

«Vi skulle tømt en sjokoladeautomat / Men vi fikk aldri, aldri tid / Det ble å sitte ved et fjernsynsapparat / I hjemmets harmoni.»

Aldri før har Alf Prøysens vise «Tango for Te-Ve» fra 1960 vært mer aktuell: I fjor brukte vi i gjennomsnitt to timer og 44 minutter foran fjernsynet hver eneste dag i Norge.

TV2 taper

Ferske tall som TNS Gallup la fram i går, viser nemlig at nordmenn ser 164 minutter på TV hver eneste dag. I 2002 var tilsvarende tall 157 minutter.

I 2003 ble 66 av minuttene tilbrakt i selskap med NRK1, 48 minutter med TV2, 17 minutter med TVNorge, og 10 minutter gikk med til TV3.

Etter et tiår med vekst for TV2 på 1990-tallet stagnerer nå kanalen. Nå er det statskanalen NRK som leder an. Vi så seks minutter mer på NRK1 i fjor, mens vi så to minutter mindre på TV2.

I konkurransen mellom kanalene hadde NRK1 33,8prosent av seerne, TV2 27prosent, TVNorge 11,3prosent, TV3 10,2 og NRK2 3,9. Andre kanaler (som. f.eks parabol etc.) hadde 13,8. Både NRK1 og TV2 taper litt forhold til i fjor, mens TVNorge, som for bare et par år siden var en kriserammet kanal, nå er den kanalen som har økt mest.

- Hva er årsaken til at dere taper, og hva skal dere gjøre med det?

- Det går opp og ned, og det er sammensatte årsaker til det. Vi taper litt på alle fronter, og det eneste vi kan gjøre med det, er det vi gjør: Vi satser på å lage nye formater, nye programmer. Det er ingen enkeltstående faktor som gjør at vi går ned, sier TV2s programdirektør Nils Ketil Andresen.

NRK1 over alle

Når det gjelder de mest sette tv-programmene i fjor, er det ingen som slår NRK1. Kanalen står for alle de mest sette programmene på alle kanaler. Og det er «Nytt på nytt»-gjengen som kan smykke seg med å være det mest sette programmet. Programmet som ble sendt 14. november i fjor, hadde 1516 millioner seere, og hele fire av de mest sette programmene i fjor sto faktisk «Nytt på nytt»-gjengen for. Tallene er basert på informasjon hentet fra både NRK og TV2 seint i november i fjor.

- Vi er veldig glade for de gode publikumstallene både når det gjelder radio og fjernsyn i 2003. Vi skal fortsatt streve for å ha en slik oppslutning, men konkurransen er skarp, og særlig innen radiofeltet, der vi har fått en ny konkurrent, kan vi ikke forvente at det skal gå like bra i år, sier programdirektør Kari Werner Øfsti i NRK.

- Setter dere inn spesielle tiltak for å beholde og øke oppslutningen?

- Det gjør vi ikke, og hvis vi gjorde det, ville jeg ikke sagt det! Men vi legger vekt på at NRK skal være viktig for alle grupper. Det er det som gjør at vi lykkes så godt, sier Werner Øfsti.

SÅ MYE SER VI PÅ TV: Grafikken ovenfor viser seervanene til de som kan ta inn alle stasjoner og kanaler. Tallene viser tv-vanene til samtlige tv-seere i Norge. Dette er årsaken til at tallene avviker noe fra hverandre.
NORSKE MESTERE: Aldri har vi sett så mye fjernsyn som i fjor, og landets uoffisielle norgesmestere er gjengen bak «Nytt på nytt», som sto bak fire av de aller mest sette programmene på fjernsyn i fjor.