Nå skal 30 000 kikke på det de har laget

Høstutstillingen åpner i dag.

(Dagbladet.no): Høstutstillingen opplevde i år sin største søkermasse siden 1997. 1783 kunstnere søkte med til sammen 4052 verk, bare 88 - 51 av dem kvinner - kom med. 47 er debutanter som dermed følger i fotsporene til blant annet Edvard Munch (1883) og Odd Nerdrum (1967).

I dag åpner utstillingen som er den 120. i rekka, men allerede i går fikk pressen se de heldige som fikk plass. Og det er politikk de kommer for å se, i hvert fall ifølge juryleder Samir M\'kadmi.

Ønsker mer spindelvev

I forordet til katalogen går han ut mot det velkjente kulturutspillet fra Frp der kulturpolitisk talsmann Ulf Erik Knudsen uttalte at Kulturrådet bør «spyles fri for kulturelt spindelvev».

«Ulf ønsker å sette spørsmålstegn ved det offentliges ansvar for kunstfeltet. Argumentet er like banalt som det er enkelt, dersom smak - les: kunst - er en privat sak, hvorfor skal det offentlige støtte dem,» skriver han blant annet. Overfor Dagbladet.no utfyller han:

- Jeg er oppvokst i Frankrike og kjenner igjen retorikken derfra. Dette er krefter som vil rasere offentligheten, som jo er den største garantien vi har for demokrati. Jo mer offentlighet - og variert sådan - jo større frihet og skapervirksomhet får vi, sier M\'kadmi.

- De går inn for å fjerne kunstnernes mulighet til å ytre seg og overføre ansvaret for kunsten til private krefter som Christian Ringnes. Men for at samfunnet kan blomstre og være levelig er det viktig at man offentlig støtter både kunstfeltet og en åpen dialog.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Revolusjon

GJØR STORE ØYNE: Kunstneren Åste i sin «Bamsedrakt» gjør en av sine seks performancer foran Hanne Tharaldsens fotografier «Private property» I og II. Se også bildeserie! Foto: MARIA BØRJA
GJØR STORE ØYNE: Kunstneren Åste i sin «Bamsedrakt» gjør en av sine seks performancer foran Hanne Tharaldsens fotografier «Private property» I og II. Se også bildeserie! Foto: MARIA BØRJA Vis mer

Vi kaster oss over Dagbladets kunstanmelder Harald Flor, som anmelder Høstutstillingen i lørdagens utgave av Dagbladet.

- Det er for tidlig å si noe, men det er i hvert fall klart at utstillingen er i pakt med sin tradisjon: sprikende.

Om den tradisjonelle kunsten er forlatt, speiles ikke dette i Høstutstillingens største kategorier for arbeider: Hele 36 arbeider er i år malerier, mens foto er nest-største gruppe med 21 arbeider. Tilsvarende tall i fjor var 29 fotografier og 28 malerier. Disse tallene sier likevel lite, mener juryleder M\'kadmi.

- Innenfor maleriene ser man mange eksempler på crossoverkunst, mens man snakker om verkene på en tradisjonell måte. Det har skjedd en revolusjon der språket ikke har fulgt med.

Apropos revolusjon synes M\'kadmi det er mer interessant å snakke om måten utstillingen speiler samfunnet på. I år har juryen oppsummert dette under overskriften «Emballasje er i ferd med å overta».

- Vi ser problemstillinger knyttet til forbrukersamfunnet, der emballasje har blitt hovedinspirasjonen for kunstneriske uttrykk, sier M\'kadmi, som mener all kunst er politisk.

- Som kunstner må man forholde seg til samfunnet man lever i. Siden ytringen skjer i offentligheten, har den en politisk dimensjon. Selv kunstnere som nekter for dette, er likevel politiske fordi de definerer seg i forhold til samfunnet.

Krever høyere honorar

Sammen med utstillingsleder Ingrid Lystad etterlyser M\'kadmi økt støtte til utstillingen som har et budsjett på knappe tre millioner kroner.

- Vi ser utviklingen som skjer innen multimedia- og lydkunst, men har ikke mulighet til å vise fram en mengde verk på grunn av mangel på økonomiske midler. Høstutstillingen må få et løft for å kunne følge utviklinga. Dette er jo Statens utstilling, sier han til Dagbladet.no.

- Samtidig har teknologien gjort det jevnt over billigere å være kunstner?

- Produksjonsmulighetene har blitt billigere, men etter at kunstneren er ferdig med verket sitt, lager han en scenografi eller setting der kunsten skal vises fram, som krever midler. Vi har forlatt en produksjonsteknologi der kunstneren kommer med et ferdig verk og bare trenger en spiker til å henge det opp. Dette har ikke blitt fulgt opp av bevilgningene eller den allmenne tankegangen, sier M\'kadmi.

Et eksempel er performancegruppa The Hungry Hearts som i Dagbladet i går fortalte at de etter endt utstilling står igjen med en timelønn på 30 kroner. De mener honorarene bør økes for samtlige.

- Høstutstillingen er basert på at kunstnere ikke kan si nei, fordi det er så få rom å vise seg fram i, sa Tonje Gjevjon, et av de fire medlemmene i gruppa, til Dagbladet i går.

Harald Flor anmelder Høstutstillingen i Dagbladet i morgen.

SE OGSÅ:

VAKKERT, MEN ... Kunstnernes Hus har ikke kapasitet til å vise fram alle de utvalgte bidragene.
ALL KUNST ER POLITISK: Det mener juryleder Samir M\'kadmi.
DET ER KUNST: Kristoffer Myskjas verk «Røykende maskin», som - ganske riktig - røyker, helt av seg selv. Myskja viser også fram «Konspirerende maskin».
SER MANGLENE: - Kunstnernes Hus har også sine begrensninger som gjør at vi hvert år har måttet flytte audiovisuelle verk til andre steder, sier utstillingsleder Ingrid Lystad.