GRUNNLEGGER:  Undersøkelser viser at brukerne av bildedelingstjenesten Instagram går glipp av 70 prosent av innholdet. Her er Instagram-grunnlegger Kevin Systrom avbildet da tjenesten lanserte videodeling i 2013. Foto: Scanpix
GRUNNLEGGER: Undersøkelser viser at brukerne av bildedelingstjenesten Instagram går glipp av 70 prosent av innholdet. Her er Instagram-grunnlegger Kevin Systrom avbildet da tjenesten lanserte videodeling i 2013. Foto: ScanpixVis mer

Nå skal Instagram forandres

Skal bruke samme teknologi som Facebook og Twitter.

(Dagbladet): Bildedelingstjenesten Instagram skal fornyes, og i likhet med tjenester som Facebook og Twitter skal nyhetsfeeden ikke lenger vise kronologiske oppdateringer, det skriver avisa Time.

Instagram annonserte 15. mars at de skal begynne å bruke algoritmer for å tilpasse brukernes nyhedsfeed basert på deres interesser og relasjoner.

«Rekkefølgen blir basert på sannsynligheten for at bildene og videoene er av interesse for brukeren. Det blir basert på innhold, forholdet til de du følger og på hvorvidt innholdet er aktuelt», skriver Instagram på sin blogg.

Går glipp av mye Ifølge Instagram går den gjennomsnittlige brukeren glipp av 70 prosent av bildene som legges ut, og nå vil de sikre at brukerne ikke går glipp av de innleggene de virkelig bryr seg om.

I tillegg kan dette føre til at brukerne bruker mer tid på appen, og at de derfor ser flere annonser.

«Alle innleggene vil fortsatt vises, men i en annen rekkefølge», skriver Instagram på bloggen.

I 2012 ble bildedelingstjenesten kjøpt opp av Facebook, og mange vil kanskje si at det ikke kommer som et sjokk at de nå bruker den samme teknologien som sosiale medier-giganten.
 
Ved hjelp av algoritmer sorterer de ut aktuelle innlegg basert på brukerens interesser og relasjoner, og ved å vise innlegg basert på hver enkelt bruker har Facebook vokst til å ha 1,5 billioner brukere på verdensbasis.

Mindre motgang I 2010 grunnla Kevin Systrom og Mike Krieger den populære tjenesten. Krieger mener at Instagram vil møte mindre motgang nettopp fordi appen blir mer tilpasset hver enkelt bruker.

- Se på nyhetsfeeden min nå. Jeg følger brukere fra hele verden, og det spiller ingen rolle for meg hvor mye klokka er, sier han til The New York Times.

Systrom uttalte i det samme intervjuet at hele poenget er å sørge for at de 30 prosentene det viser seg at brukerne får med seg skal være de 30 beste.

Instagram starter utviklingen av appen med noen få testbrukere, og planlegger en oppdatering i løpet av de kommende månedene.

Instagram Følg @dagbladet.no på Instagram