DEBATT

Nye lærerplaner:

Nå skal vi studere
vår egen navlelo

Man har på underlig vis klart å fjerne nesten alt som kan minne om et internasjonalt perspektiv i samfunnsfag på videregående skole.

Norge og verden: Hvor blir det av det internasjonale perspektivet, spør spaltist og SV-politiker Assad Nasir. Her statsminister Erna Solberg og kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner.
Foto: Fredrik Hagen / NTB scanpix
Norge og verden: Hvor blir det av det internasjonale perspektivet, spør spaltist og SV-politiker Assad Nasir. Her statsminister Erna Solberg og kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner. Foto: Fredrik Hagen / NTB scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert

I disse dager er læreplaner i gjennomgående fag ute på høring. I forbindelse med fagfornyelsen, som et resultat av Ludvigsen-utvalgets NOU «Fremtidens skole – fornyelse av fag og kompetanser», ble det for et par år siden satt i gang et stort arbeid med å lage nye læreplaner i fag som norsk, samfunnsfag, matte og naturfag, for å nevne noen.

Etter flere forberedende runder har Utdanningsdirektoratet nå sendt læreplanene ut på høring, og allerede har enkelte kritiske stemmer latt høre fra seg.

Jeg har også tidligere skrevet om fagfornyelsen og det pågående arbeidet med å utvikle nye læreplaner. Mine tidligere innlegg har handlet om å tenke utenfor den velkjente boksen, og om norskfaget spesifikt hvor andre skisse til kjerneelementene var, etter min mening, altfor omfattende til at man kunne snakke om en reell slanking av læreplanene.

Videre skal jeg her gå nærmere inn på læreplanforslaget i samfunnsfag, som er et av de fagene jeg underviser i på videregående skole, og derfor naturlig nok har mange og sterke meninger om.

Alle læreplanforslagene består av kjerneelementer, tverrfaglige temaer og grunnleggende ferdigheter. Disse oppsummerer hva som er de viktigste kompetansene i faget, altså hva en skal kunne i faget og hvordan en skal kunne tilegne seg den fagspesifikke kunnskapen.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer