NEKTET Å SNAKKE: Maleren Odd Nerdrum tok i 2002 farvel med en samlet norsk presse. Nå kan det virke som om han er kommet på andre tanker. Siste nummer av bladet «Kunst» har fulgt maleren på tur til Stockholm Nationalmuseum der disse Rembrandt-maleriene henger. Her er han sammen med skribent Bjørn Li og sin tidligere elev Helene Knoop.  Merk at Nerdrum bare er avbildet bakfra, et krav for å stille opp. Foto: «Kunst»'/

Anne Vesaas
NEKTET Å SNAKKE: Maleren Odd Nerdrum tok i 2002 farvel med en samlet norsk presse. Nå kan det virke som om han er kommet på andre tanker. Siste nummer av bladet «Kunst» har fulgt maleren på tur til Stockholm Nationalmuseum der disse Rembrandt-maleriene henger. Her er han sammen med skribent Bjørn Li og sin tidligere elev Helene Knoop. Merk at Nerdrum bare er avbildet bakfra, et krav for å stille opp. Foto: «Kunst»'/ Anne VesaasVis mer

Nå snakker Odd Nerdrum igjen

Men maleren lar seg kun avbilde bakfra.

||| Odd Nerdrum har tilsynelatende brutt sitt åtte år gamle løfte om aldri mer å snakke med norsk presse.

I en firesiders lang reportasje i siste nummer av magasinet «Kunst», skildrer maleren blant annet sitt skjellsettende møte med kunsten til Rembrandt.

Reportasjen vil vekke oppsikt fordi Odd Nerdrum i 2002 tydelige proklamerte at han var ferdig med norsk presse:

«Jeg, Odd Nerdrum, vil aldri la meg intervjue mer av norsk presse. Verken i tv, radio eller i aviser, ukeblader og liknende». Noen begrunnelse kom aldri, men maleren skal ha følt seg dårlig behandlet av norske journalister.

Bare en samtale
- Det var noe som irriterte ham, som at han ble feilsitert. Jeg husker ikke nøyaktig hva det var, men han hadde fått nok, sier direktør Jan Åke Pettersson ved Haugar Vestfold Kunstmuseum til Dagbladet.

Det var Pettersson som formidlet boikottmeldingen fra Nerdrum i forbindelse med at maleren uteble fra åpningen av sin sommerutstilling.

Er løftet Odd Nerdrum ga i 2002 om ikke å gi intervjuer til norsk presse brutt? Dagbladet sendte i går en intervjuforespørsel til malerens kone, Turid Spildo, og fikk et høflig svar tilbake: «Odd gjør nok ikke intervjuer, det som skjer i «Kunst», er en faglig samtale».

Det samme mener skribenten bak reportasjen.

- Vi formet dette som en samtale, ikke som et intervju. Og jeg representerer ikke norsk presse, men Nerdrum Institute, sier Bjørn Li.

Han kjenner maleren godt og er blant personene bak Nerdrum Institute. Reportasjen er én av tre Li har lagd med Nerdrum. De skal besøke Louvre-museet i Paris og Kitsch-biennalen i Venezia.

- Nei, et intervju
Redaktør i «Kunst», Mette Dybwad Torstensen, vil ikke ta stilling til om Nerdrum nå har brutt sitt taushetsløfte.

- Det får være opp til ham selv å bestemme. Han ønsker kanskje å velge andre typer medier enn de som gir store overskifter, sier Torstensen.

REPORTASJE: «Kunst» profilerer seg som Norges største kunstblad. Nå har de fått Odd Nerdrum i tale.
REPORTASJE: «Kunst» profilerer seg som Norges største kunstblad. Nå har de fått Odd Nerdrum i tale. Vis mer

Kunstskribent og dokumentarfilmkonsulent Stig Andersen i Norsk filmfond er imidlertid ikke i tvil:

- De aller fleste andre vil oppfatte dette som et intervju. Er ikke ethvert intervju en samtale? spør Andersen.

«Kunst»-redaktøren forteller at det var Nerdrum selv som kom til bladet med reportasjeideen. Maleren krevde imidlertid full kontroll med tekst og bilder. Han skulle bare fotograferes bakfra for ikke å ta fokus bort fra kunsten.

- For oss er det et scoop, noe som aldri har vært gjort før, sier en fornøyd redaktør.

Stig Andersen mener Nerdrum koketterer.

- Han kaller intervjuet en «samtale» og nekter å vise ansiktet sitt. Odd Nerdrum tenker seg inn i en stor rolle og ønsker at folk skal tro ham er en ny Munch eller Ibsen. Men for alle del, vi ville vært mye fattigere uten Odd Nerdrum, avslutter Andersen.

Et sjokk
«Kunst» følger maleren på tur til Stockholm Nationalmuseum. Til bladet forteller Odd Nerdrum om en studietur da han var student ved Kunstakademiet. Mens medstudentene ville se Andy Warhol, gikk 18-årige Nerdrum heller for å se den eldre kunsten. Foran to bilder av den nederlandske mesteren Rembrandt (1606—1669) stopper Nerdrum.

- I denne salen fant jeg disse to bildene av Rembrandt: «Batavernes ed til Claudius Civilis» og «Simon velsigner Jesusbarnet». Det var et sjokk, sier han.

Nerdrum beskriver hvordan dette påvirket ham:

- Gjennomgripende. Som å finne hjem. Jeg kan si jeg fant et hjem i dette bildet, sier maleren til magasinet Kunst. Det rare med Rembrandt er tryggheten han inngir — som når man varmer hendene på en kakkelovn. Uten Rembrandt ville jeg vært så fattig, sier maleren.

FØR BRUDDET: I 2002 brøt Odd Nerdrum med norsk presse.
FØR BRUDDET: I 2002 brøt Odd Nerdrum med norsk presse. Vis mer