SER FOR SEG EN FRAMTID UTEN KONSOLLER: «Metal Gear Solid»-skaper Hideo Kojima, her avbildet i 2005. Foto: SNORRE BRYNE
SER FOR SEG EN FRAMTID UTEN KONSOLLER: «Metal Gear Solid»-skaper Hideo Kojima, her avbildet i 2005. Foto: SNORRE BRYNEVis mer

Nå spår han slutt på konsollkrigen

«Metal Gear Solid»-skaper vil la alle spille, uansett.

|||De som er glade i dataspill vet at det ikke alltid er så lett å få spilt de til enhver tid mest interessante spillene. Om du ikke eier alle konsollene på markedet, hender det rett som det er at du ikke har mulighet til å spille et spill, fordi du ikke eier «rett» spillmaskin.

Hideo Kojima, som står bak den populære «Metal Gear Solid»-serien, ser for seg en spillverden der dette ikke lenger er et problem.

- I nær framtid vil vi ha spill som ikke er avhengig av en spesifikk plattform, sa Kojima i forbindelse med en pressekonferanse om det nyeste «Metal Gear Solid»-spillet «Peace Walker», ifølge Reuters.

- Spillere bør ha mulighet til oppleve spillene i stuene sine, utenfor huset, når de reiser - hvor enn de er og når de selv ønsker å spille. Det bør være den samme programvaren, og den samme opplevelsen, sa Kojima videre.

Til stede på pressekonferansen var også presidenten for Sony Computer Entertainment Japan, Hiroshi Kawano - «Peace Walker» kommer nemlig ut bare på Sonys håndholdte PlayStation Portable. Kawano ble ifølge Reuters tatt på sengen av uttalelsen fra Kojima:

- Vi håper Kojima fortsetter å utvikle for plattformer, men vi respekterer hans sans for å gå løs på en utfordring, sa Kawano til de frammøtte journalistene - visstnok med et nervøst smil om munnen.

Kojima sa videre at han håpet at spillets utgivelse på PSP hadde gitt teamet hans et godt bilde av hvordan man utvikler spill for en håndholdt maskin - noe som kan gjøre det lettere å jobbe fram mot hans visjon om spilling når man vil, levert over internett. Snuser han kanskje på samme type teknologi som for eksempel OnLive planlegger å lansere i USA til sommeren?

- Jeg så på det som en del av et framtidsrettet eksperiment, sa Kojima ifølge Reuters.

«Peace Walker», som slippes på PSP senere denne måneden, tar for seg Snakes forsøk på å redde Costa Rica fra en invasjon i 1974. I spillet blir spillerne belønnet for å samarbeide, og for å fange - og ikke drepe - fiendesoldater. Disse kan nemlig da settes i arbeid for deg, noe som passer godt til Kojimas pasifistiske krigsspillfilosofi.