GIR DEG TV DER DU ER: ... men ikke alle kanalene er tilgjengelig om du beveger deg utenfor huset, når Altibox nå lanserer sin Chill-tjeneste. Her kan kundene se tv-kanaler på pc og etterhvert også nettbrett. Foto: Altibox
GIR DEG TV DER DU ER: ... men ikke alle kanalene er tilgjengelig om du beveger deg utenfor huset, når Altibox nå lanserer sin Chill-tjeneste. Her kan kundene se tv-kanaler på pc og etterhvert også nettbrett. Foto: AltiboxVis mer

Nå trenger du ikke lenger tv for å se på tv

Kabel-tv tar steget over på nett.

(Dagbladet): I går lanserte kabel-tv-aktøren Altibox tjenesten Chill, som tillater kundene å se live-tv på andre flater enn selve tven. I første omgang på pc og Mac, men senere også iPad, mobiltelefoner og så videre.

Kunder av Altibox kan med Chill-tjenesten dermed se på tv på pc-skjermene sine - så lenge de befinner seg hjemme. Dette tilbudet er foreløpig gratis for eksisterende Altibox-kunder, men de som vil ta med seg tv-tilbudet utendørs må betale for en tilleggstjeneste, «Chill Out». Denne har til gjengjeld ikke like stort kanaltilbud som hjemmevarianten.

Først ute - Vi er de første i markedet med et slikt produkt, og det er klart at vi har vært nødt til å forsere en del upløyd mark. Tross dette har vi fått på plass et bredt og godt tv-tilbud på Altibox Chill, og opplever stor interesse fra rettighetseiere knyttet til tjenesten, sier Leif Aarthun Ims, administrerende direktør i Altibox, til Dagbladet.

Det har ikke bare vært enkelt å lansere et nytt tv-produkt i et marked der innholdsleverandører gjerne er redde for å miste kontrollen.

- Det viktigste for oss har vært å få på plass et standardisert krypteringssystem og betalingsløsning i bunnen som ivaretar rettighetseiernes interesser. Vi er fortsatt i dialog med flere kanal-leverandører knyttet til distribusjon gjennom vår Chill-tjeneste, og er overbevist om at dette tilbudet vil utvides i tiden fremover, sier Aarthun Ims.

Ikke komplett fra start Ved lanseringen i går hadde «Chill In» - den delen av tjenesten som kun fungerer på hjemmenettet - kanalene til TV 2, SVT, BBC, samt en rekke andre aktører som allerede er en del av grunntilbudet til Altibox.

En ikke uvesentlig aktør glimret imidlertid med sitt fravær: NRK.

Da Dagbladet snakket med NRKs informasjonssjef Øyvind Werner Øfsti i går ettermiddag, bekreftet han at det «fortsatt var noen avklaringer som måtte gjøres» før det kunne gis grønt lys fra deres side. Dette ble imidlertid raskt gjort etter et internmøte hos NRK i går ettermiddag, og både Altibox og NRK kunne i dag morges bekrefte overfor Dagbladet at også NRK nå er med i tilbudet.

- Vi har brukt litt tid på å diskutere dette etter at vi fikk forespørselen fra Altibox tidligere i høst. Tjenester som dette gir veldig spennende muligheter, men i vurderingen av dem har vi kanskje litt mer prinsipielle ting vi må forholde oss til enn de kommersielle aktørene, sier Bjarne André Myklebust, sjef for IP-distribusjon i NRK, til Dagbladet.

At tv-leverandører nå beveger seg vekk fra selve tv-skjermen med innhold, er for mange et gledelig førstesteg i en uunngåelig utvikling der innhold gjøres tilgjengelig der kundene er, når kundene ønsker det. Men å føre tv-innhold vekk fra kabel og over på nettet medfører også noen utfordringer.

- Det er klart at overføring av direkte tv-innhold over internett krever mye båndbredde, men dette vil ikke medføre noen kapasitetsutfordringer i vårt fibernett. I andre mindre robuste nett, og spesielt på 3G-nett, kan derimot dette være en utfordring, sier Aarthun Ims i Altibox.

- Vil den nye tjenesten også støtte HD-innhold?

- Når det gjelder HD-tv, ønsker vi fortsatt at dette skal være forbeholdt tv-dekoderen. Det er viktig å påpeke at Altibox Chill ikke skal være en erstatning for det ordinære TV-apparatet, men heller et verdifullt tillegg, og at du fortsatt vil få den aller beste TV-opplevelsen på TV-en din, sier Aarthun Ims.

LANSERER «EKSTRATILBUD» TIL TV: Leif Aarthun Ims, administrerende direktør i Altibox. Foto: ALTIBOX
LANSERER «EKSTRATILBUD» TIL TV: Leif Aarthun Ims, administrerende direktør i Altibox. Foto: ALTIBOX Vis mer

- Hvordan ser dere for dere at tv-konsumet vil endre seg i karakter i de nærmeste åra?

- Vi organiserer stadig egne fokusgrupper og markedsundersøkelser, samtidig som vi legger stor vekt på trend- og forbrukerundersøkelser. Alt tyder på at konsumentene blir mer og mer mobile, og at de ønsker å ta med seg medieinnholdet og kommunikasjonen når de går ut av huset sitt. De vil se det de vil hvor og når de vil, sier Aarthun Ims.

Får snart konkurranse Med slike tilbakemeldinger fra brukerne kommer det derfor ikke som noe overraskelse at Altibox snart får konkurranse fra de andre kabelselskapene med tilsvarende tjenester.

- Jeg tror alle operatører nå ser på muligheten til å se på tv uavhengig av sted og tid, sier Øyvind Husby, direktør for samfunnskontakt i Get, til Dagbladet.

- Når vil Get komme med en tilsvarende tjeneste?

- Jeg kan ikke si stort mer enn at 2012 blir et spennende år for Get-kunder. Vi jobber nå parallelt med rettighetsproblematikken og den tekniske løsningen. Det er mange involverte parter, og det gjør det gjerne rettighetsmessig komplisert, men vi jobber aktivt med å få løst dette, sier Husby.

Også i NRK satses det på en større støtte for nettbrett og generell nettstreaming av kanalens innhold til neste år.

- Vi jobber parallelt med en svært oppdatert versjon av vår nettspiller, som vi gi en helt ny opplevelse når den lanseres neste år, sier Bjarne André Myklebust.

KOMMER SNART MED EGEN LØSNING: Øyvind Husby, direktør for samfunnskontakt i Get. Foto: GET
KOMMER SNART MED EGEN LØSNING: Øyvind Husby, direktør for samfunnskontakt i Get. Foto: GET Vis mer