ORANGE IS THE NEW BLACK: Serien fanget fansen etter episode tre. Foto: Jimi Celeste/Patrick McMullan
ORANGE IS THE NEW BLACK: Serien fanget fansen etter episode tre. Foto: Jimi Celeste/Patrick McMullanVis mer

Nå vet Netflix hvilken episode som fikk deg hekta

Nordmenn vanskeligst å overbevise.

(Dagbladet): Mens noen Netflix-serier fanger din interesse tidlig, bruker andre litt lenger tid på å overbevise seeren.

Netflix har fått analysert globale streaming-data, for å fastlå når en seer mest sannsynlig ble til en fan.

Analysen er basert på tall hentet fra 17 ulike land. Ifølge Netflix er du en fan dersom du så ferdig sesongen etter «hekta-episoden». For «The Walking Dead» sin del, skjedde dette etter episode to, hvor Rick og andre overlevende søkte sikkerhet i et kjøpesenter.

Er «How I Met Your Mother» favorittserien din, er det ikke sikkert du ble hekta før episode åtte, hvor Lily flytter inn til Marshall. Ted vil beskytte territoriet sitt, og han og Marshall skal diskutere det som voksne. De endte opp med en sverdduell.
Hard kamp Ted Sarandos, Chief Content Officer i Netflix, sier i pressemeldinga at det er hard kamp om de beste sendeflatene på tradisjonelle tv-kanaler, og at mye står og faller på den første episoden i en serie.

Likevel viser undersøkelsen at ingen ble hekta på en serie etter bare én episode.

- Det gjør oss sikre på at det å gi våre medlemmer muligheten til å se alle episodene på en gang, samsvarer bedre med hvordan man skaper fans, og ikke bare seere, sier Sarandos i pressemeldinga.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Som kjent satser Netflix på såkalt «binge-watching», og slipper alle episodene i sine egne serier på en gang.

Nordmenn vanskeligst å «fange» I noen land falt man raskere for en serie enn andre, og undersøkelsen viser at Netflix-seerne i Nederland ble hekta én episode før seerne i andre land.

PRETTY LITTLE LIARS: Etter episode nummer fire var seerne fanget av serien om jentene som blir jaktet på av den mystiske A. Foto: Netflix
PRETTY LITTLE LIARS: Etter episode nummer fire var seerne fanget av serien om jentene som blir jaktet på av den mystiske A. Foto: Netflix Vis mer

Nordmenn er litt vanskeligere å få på kroken, det viser seg nemlig at vi her hjemme bruker en til to episoder lenger på å bli hekta.

Gry Cecilie Rustad, førsteamanuesis ved Høgskolen i Hedmark, tror grunnen til at man blir hekta på en serie først og fremst handler om at man finner en karakter man bryr seg om.

- Disse befinner seg gjerne i en fiksjonsverden som man finner spennende og interessant. I andre serier handler det kanskje om rutiner, som for eksempel i «CSI». Der får man det samme og forventede i hver episode, som gjør at man blir værende, sier Rustad til Dagbladet.

GOSSIP GIRL: Serien fanget seere fra episode 3.
GOSSIP GIRL: Serien fanget seere fra episode 3. Vis mer

Noen serier tar lenger tid før man blir hekta på, noe som avhenger av hva serien handler om. Erfaringsmessig sier Rustad at komedier tar lenger tid å få folk hekta, enn andre serier.

- Det kan ta opp til mellom seks og ni episoder før produsentene finner ut hva som fungerer best i komedier. Men det er jo også kortere episoder enn i andre type serier, så da tar det på en måte like lang tid.

Tidlig hekta Totalt er det 24 serier som har blitt kartlagt, og i halvparten av disse seriene er seerne blitt hekta innen de tre første episodene.

Bates Motel, Breaking Bad, Dexter, Gossip Girl, House of Cards, Marco Polo, Orange is the New Black, Sense8, Sons of Anarchy, Suits, The Killing og The Walking Dead er seriene hvor man etter episode to og tre fortsatte å se serien.

HOW I MET YOUR MOTHER: Serien er svært populær, men ifølge Netflix' undersøkelse fanget de ikke fansen før i episode åtte. Foto: Scanpix
HOW I MET YOUR MOTHER: Serien er svært populær, men ifølge Netflix' undersøkelse fanget de ikke fansen før i episode åtte. Foto: Scanpix Vis mer

Blant de resterende seriene i undersøkelsen spriker det veldig i hvilken episode man ble hekta, i alt fra episode fire til åtte. I faktaboksen under artikkelen kan du se hele lista, og når seerne ble værende, opplyser strømmetjenesten.

Førsteamanuesis Rustad synes det er veldig interessant at Netflix-seriene ikke inneholder det samme som tradisjonelle tv-serier.

- Netflix lager seriene etter en litt annen modell, og jeg kan fort glemme at jeg ser en serie på strømmetjenesten, før jeg plutselig kommer på etter et par uker at jeg må se på det igjen, forteller Rustad, og legger til at hun ønsker å forske mer på Netflix-seriene.

BREAKING BAD: I Breaking Bad ble du hekta allerede i episode to. Andre serier bruker lenger tid på å fange deg. Foto: Netflix
BREAKING BAD: I Breaking Bad ble du hekta allerede i episode to. Andre serier bruker lenger tid på å fange deg. Foto: Netflix Vis mer

Det er vanskelig å si med sikkerhet hvor mange nordmenn som bruker Netflix, men en undersøkelse fra 2014 viser at over halvparten av unge nordmenn har tilgang til tjenesten.

Ifølge Netflix ser over 65 millioner fra over 50 land hver måned mer enn 100 millioner timer med TV-serier og filmer hver dag.