«Nå vet vi i alle fall at nordmenn er en smule rasistiske»

Italienerne har oppdaget mammadalt-reklamene til Obos.

(Dagbladet:) Allerede i juni raste debatten her i avisen om det sømmet seg å koke reklame på fremmede stereotyper og alvorlige sosiale problemer, slik noen vil ha det til at Obos gjør i sine reklamer om italienske mammadalter. Jon Rognlien mente ikke det, og påstod snarere at reklamen viser hvordan man kan si ting om italienere som man aldri kunne sagt om pakistanere, somaliere eller jøder:

«Obos kunne ikke lagd en kampanje der en pakistansk jente fikk tilbud av Obos om «fordeler» som kunne føre til egen leilighet slik at hun slipper tvangsgifte. En somalier kunne ikke fått løfte om forkjøp på større leiligheter fordi han skulle hente seg flere koner etter hvert.»

Nettreaksjonene lot ikke vente på seg i juni, den gang hovedsakelig fra italienere i Norge.

Virusspredning Men nå som den omstridte kampanjen har blitt til reklamefilmer, har den også nådd italienerne i hjemlandet sitt.

Den nasjonale avisen La Repubblica publiserte reklamefilmene i går, og presenterer dem som filmer «fulle av stereotyper, hvor man forklarer til unge nordmenn hvordan unngå å bli som våre landsmenn».

Den har allerede blitt sett 100 000 ganger. 12 000 har delt den på Facebook.

Med andre ord sprer den seg som et virus på italienske sosiale medier. Filmen har også gått sin seiersgang i italienske medier - både det anerkjente magasinet Leggo og nettstedet Libero 24x7 har omtalt den.

«Mamma mia!» Mange har reagert med harme etter at videoen ble spredd.

«Nå vet vi i alle fall at nordmenne er en smule rasistiske,» skriver en (studioflu).

«Jeg trodde nordmennen hadde et såpass høyt kulturelt nivå at de ikke hadde trengt å ty til stereotyper» ().
 
Andre igjen sikter godt under beltestedet:

«Hvem har sagt at Norge alltid er et forbilde? Når kommer reklamen som lærer deg hvordan du skal unngå å bli en Breivik?»

Italienere mot Obos Reklamefilmene handler om at italienske menn og deres mødre går til opprør mot Obos — fordi de frykter at Obos vil gjøre det altfor lette å flytte hjemmefra.

Vi tas med til dunkle, gammeldagse hjem med ubrukelige menn som får ryggen sin vokset og nattaklem på senga av mor. Mødrene er overbeskyttende: «Det viktigste er at du finner en god nok kone. Til det bor du hos mamma,» sier en italiensk mor på sengekanten, og sørger for at sønnen holder hendene over dynen.

En annen ser fornøyd på sin sønn med munnen full av pasta og sier at han «er altfor viktig til å lage mat!»

Heller ikke i TV-reklamene har det vært spart på stereotypene. En mann blir fanget av kamera mens han speider etter damene på gata.

Og sier: «Hva skal jeg med forkjøpsrett når jeg alltid kommer først i kø hos mamma?»

Tatt på kornet Imidlertid er det ikke alle som er sinte.

Noen skriver snarere at reklamefilmene er tatt på kornet. Eller til og med: «Takk, nordmenn!» () og «Det verste er at de har rett, tenk at det finnes masse folk som forsvarer disse livsvalgene» (Damirissimo ?@Damir_74).