Nå vil Facebook ha mindre reklame

Millionselskapet er lei av salgstriks.

LUKES BORT: Det sosiale nettverket vil redusere synligheten av reklameinnlegg som henvender seg direkte til brukerne. Illustrasjonsfoto: Benjamin A. Ward / Dagbladet
LUKES BORT: Det sosiale nettverket vil redusere synligheten av reklameinnlegg som henvender seg direkte til brukerne. Illustrasjonsfoto: Benjamin A. Ward / Dagbladet Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

(Dagbladet): Er du en av dem som har irritert deg over alle annonsene som dukker opp i nyhetsfeeden din på Facebook?

Da har du grunn til å juble. Nå vil nemlig gigantselskapet luke ut det de kaller «i overkant salgsfremmende» innlegg.

Det skriver nettsamfunnet på sin offisielle blogg.

Lei av salgstriks Endringen, som vil tre i kraft neste år, innebærer å redusere synligheten av reklameinnlegg som henvender seg direkte til brukerne.

Facebook legger spesielt vekt på å kvitte seg med tre typiske annonser:

Innlegg som utelukkende presser folk til å kjøpe et produkt eller installere en app, innlegg som uten reell sammenheng ber folk kommentere i forbindelse med kampanjer og konkurranser, og innlegg som oppgir nøyaktig samme innhold som i sine vanlige annonser.

Facebook advarer nå reklameaktører som opererer med overnevnt innhold.

- Kampanjene vil gradvis bli færre, og det bør de forvente, skriver nettsamfunnet.

Undersøkelse Drømmen om et reklamefritt Facebook vil imidlertid ikke skje med det første.

- Ideen er å øke relevansen og kvaliteten på innleggene, for å gi folk den beste Facebook-opplevelsen de kan få.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer