LUKES BORT: Det sosiale nettverket vil redusere synligheten av reklameinnlegg som henvender seg direkte til brukerne. Illustrasjonsfoto: Benjamin A. Ward / Dagbladet
LUKES BORT: Det sosiale nettverket vil redusere synligheten av reklameinnlegg som henvender seg direkte til brukerne. Illustrasjonsfoto: Benjamin A. Ward / DagbladetVis mer

Nå vil Facebook ha mindre reklame

Millionselskapet er lei av salgstriks.

(Dagbladet): Er du en av dem som har irritert deg over alle annonsene som dukker opp i nyhetsfeeden din på Facebook?

Da har du grunn til å juble. Nå vil nemlig gigantselskapet luke ut det de kaller «i overkant salgsfremmende» innlegg.

Det skriver nettsamfunnet på sin offisielle blogg.

Lei av salgstriks Endringen, som vil tre i kraft neste år, innebærer å redusere synligheten av reklameinnlegg som henvender seg direkte til brukerne.

Facebook legger spesielt vekt på å kvitte seg med tre typiske annonser:

Innlegg som utelukkende presser folk til å kjøpe et produkt eller installere en app, innlegg som uten reell sammenheng ber folk kommentere i forbindelse med kampanjer og konkurranser, og innlegg som oppgir nøyaktig samme innhold som i sine vanlige annonser.

Facebook advarer nå reklameaktører som opererer med overnevnt innhold.

- Kampanjene vil gradvis bli færre, og det bør de forvente, skriver nettsamfunnet.

Undersøkelse Drømmen om et reklamefritt Facebook vil imidlertid ikke skje med det første.

- Ideen er å øke relevansen og kvaliteten på innleggene, for å gi folk den beste Facebook-opplevelsen de kan få.

Det var etter en undersøkelse besvart av flere hundretusen Facebook-brukere, at nettverket bestemte seg for å ta grep. I undersøkelsen kommer det fram at majoriteten ønsker å se mindre av salgsfremmende innhold når de scroller gjennom nyhetsfeeden.

I stedet vil brukerne se mer av venners aktivitet, og såkalte «pages», eller sider, de bryr seg om. Kanskje ikke så overraskende.