Nå vil Funcom ha spillerne tilbake

Prøv «Age of Conan» - helt gratis.

SAN FRANCISCO (Dagbladet.no): I tiden etter lanseringen av «Age of Conan» har det norske spillselskapet Funcom opplevd at publikum svikter spillet.

Det siste halve året er spillet blitt videreutviklet under ny ledelse, i form av britiske Craig Morrison.

For å gi spillerne en ny sjanse til å oppdage (eventuelt gjenoppdage) «Age of Conan», har Funcom nå begynt å dele ut gratis prøveperioder av spillet - du kan selv få en ved å legge inn epostadressen din nederst i denne saken.


- I riktig retning

Dagbladet.no møtte Morrison under spillutviklerkonferansen GDC i San Francisco forrige uke, og slo av en prat om hvor «Age of Conan» nå befinner seg.

- Jeg tror at vi beveger oss i riktig retning med spillet, men det har vel egentlig ikke noe å si hva jeg synes. Det viktigste nå er at folk nå får prøve spillet selv. Og ved å gi folk den tilgangen vi gir dem nå, der de får prøve spillet gratis og uten forpliktelser, håper vi at vi kan gjenvinne tillit. Vi må tro at vi nå kan fange interessen til de som prøver spillet, for å gjøre dem til kunder. Vi har et begrenset antall sjanser nå, og det siste vi har råd til nå er at folk prøver spillet og konstaterer at de hadde rett hele tiden., sier Morrison til Dagbladet.no.

En av de første tingene han gjorde da han overtok spillet etter Gaute Godager etter sommeren i fjor, var ifølge Morrison å gå gjennom alle tilbakemeldingene de hadde fått fra spillerne.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- På bakgrunn av det kunne vi finne ut hvilke områder av spillet vi skulle jobbe på, og i hvilken rekkefølge vi skulle gjøre det i. Når det kom til stykket var det jo spillerne som ikke spilte spillet - eller ikke så mange som vi håpet på, i hvert fall. Hvilke områder var det vi ikke leverte på, som gjorde at spillerne avsluttet abonnementene?

- Større selvtillit
Morrison beskriver det å åpne «Age of Conan» for gratis prøvetid som et nøkkelstadie i spillets utvikling:

- Ved å åpne for denne gratisperioden, betyr det underforstått at vi også har fått større selvtillit i forhold til spillet. Vi har gjort store framskritt de siste seks månedene, og det er en veldig lang liste over hva vi har endret på. Vi har lagt til PvP-systemene, vi har fylt hullene i innholdet ved å legge til mye nytt, og til slutt gjennomfør hundretusener av veldig små endringer som tilsammen utgjør en enorm forskjell, sier Morrison.

- Dere har nå lagt til ting i spillet som mange menere skulle vært med helt fra start?

- Noe av dette skulle kanskje vært med i spillet fra start. Spillet hadde for eksempel hatt større sjanse for en vedvarende suksess og blitt utsatt for mindre kritikk om vi hadde PvP fra start, mens det andre kanskje ikke hadde hatt så mye å si. Men det er lett å være etterpåklok. Uansett hvor mye du tror at du vet hvordan spillerne vil reagere, vil de alltid overraske deg. De har en iboende egenskap til å reagere på måter du ikke kunne forutse, og gjøre ting du ikke forventet, sier Morrison.

- Gaute Godager fikk mye kritikk etter spillets lansering, hvordan stiller du deg til dette?

- «Age of Conan» hadde ikke blitt til om ikke det hadde vært lidenskapen og visjonene til Gaute, vi skal ikke glemme det. Men selv Gaute vil være enig i at det ble tatt noen feil avgjørelser, som for eksempel håndteringen av gjenstander og prioriteringene om at PvP ikke skulle være klart til lansering. Men jeg ser ikke på spillet nå og sier "det der var feil, sånn skulle vi ha gjort det" og så videre, sier han.

- Lage noe som er gøy
Morrison mener at det er en stor forskjell på å utvikle et onlinespill som «Age of Conan» fram mot lansering, og å jobbe med å videreutvikle det etter lansering.

- Det er én stor fordel ved å jobbe med et live produkt, og det er at vi får konstant feedback. Hvis jeg ønsker å gjøre noe, og nevner det på forumet, får jeg direkte feedback fra spillerne med en gang. Har jeg noe som helst tvil, kan jeg spørre spillerne. Den fordelen har ikke utviklerne av spillet før lanseringen, for da vet ikke spillerne hva de snakker om.

- Har alt det negative fokuset på «Age of Conan» gått innpå deg personlig?

- Jeg lærte for lenge siden å ikke la de dårlige nyhetene gå innover meg. Min belønning er å se spillerne ha det gøy, og det er det vi strever etter. Men det tar tid. Det tar alltid lenger tid å bli kvitt et dårlig rykte enn å bygge et godt et, sier Morrison, og fortsetter:

- Så lenge jeg fortsetter å ha tro og føler at jeg gjør de rette tingene for at spillerne skal ha det gøy, vil ikke kritikken treffe - så lenge det baserer seg på ting som har skjedd i fortiden, uten at man har sjekket hvordan ting er nå. Hvis vi lager noe som er gøy, vil alle brikkene vil falle på plass.

- Vil tidligere spillere kunne hoppe inn der de slapp i prøveperioden?

NY «CONAN»-SJEF: Craig Morrison har tro på hvordan «Age of Conan» har utviklet seg. Foto: SNORRE BRYNE
NY «CONAN»-SJEF: Craig Morrison har tro på hvordan «Age of Conan» har utviklet seg. Foto: SNORRE BRYNE Vis mer

- Nei, de kan ikke det i denne omgangen, men kanskje ved en senere omgang.

- Hva er dine tanker om det som ble skrevet før jul om arbeidsforholdene i Funcom?

- Jeg vet ikke om jeg vil kommentere det, bortsett fra å si at det alltid er flere sider ved en sak. Jeg tror oppriktig ikke at noen av våre ansatte jobber i et dårlig arbeidsmiljø. Det er et flott arbeidssted med fantastiske, kreative folk, sier Morrison.

Vil du prøve «Age of Conan» gratis i sju dager? Legg inn eposten din i boksen under, og du vil få tilsendt en kode som gir deg tilgang til spillet, samt tre unike gjenstander som gir deg en fordel i spillet. Vi vil ikke dele din epost-adresse med noen.

Nå vil Funcom ha spillerne tilbake