ORIGINAL: Bård Torgersens roman går sine egne veier både i form og innhold, mener anmelderen. Foto: Steinar Buholm
ORIGINAL: Bård Torgersens roman går sine egne veier både i form og innhold, mener anmelderen. Foto: Steinar BuholmVis mer

Nådeløse portretter

Bård Torgersen beskriver bestialske handlinger, trivialiteter og erotiske møter i samme enkle form.

ANMELDELSE: Fem outsidere utgjør hovedpersonene i Bård Torgersens fjerderoman «Nøytral». Her er plot og narrativ struktur ikke det interessante, men snarere Torgersens svingdørteknikkk som gir nådeløse portretter av eksistensens uunngåelige ubehag i form av fem små fortellinger.

Pynter seg ikke Vi møter blant annet småbarnsfaren Alexander, med jobb i psykiatrien og med en dødelig kreftdiagnose, samt en svært spesiell kunstner som reiser i eksil til in øy, for så å skape sitt eget mikrosamfunn, med kunsten som høyeste autoritet. Vi bør heller ikke glemme den reisesyke Rosalin, hvis karaktertrekk effektivt presenteres i et avsnitt som dette:

«Etterpå hadde hun vurdert å dra til Midtøsten, men det hadde hun slått fra seg, for de fleste mennene hun hadde møtt fra Midtøsten var så dominerende, dessuten hadde hun denne trangen til å drikke».

Det beste med boka er språket, de upretensiøse skildringene som er ravnsvarte, morsomme og kroppslige. Torgersen skriver ikke prosa som pynter seg. Selv om bokas mange historier og vendinger noen ganger kan virke retningsløs, holdes kvaliteten oppe av Torgersens briljante skildringer. Her er det en forfatter som vil og tør noe, og som risikerer noe, der andre forfatter kjøre seg fast i normalprosaens standardiserte språk.

Enkel form Det er imponerende hvordan Torgersen får til å skildre bestialske handlinger, trivialiteter og erotiske møter i samme enkle form. Groteske overgrep oppsummeres i få linjer, og Torgersen får fram personlighetstyper i knappe skildringer som i presentasjonen av slakteren Jan:

Nådeløse portretter

«Jan klarte ikke å være alene, hadde et overdrevet behov for nærhet, kanskje fordi han hele dagen sto og skøyt griser i nakken eller skåldet dyrene med glovarmt vann».

Her er både dehumanisert mørke og en skakk humor som på sitt beste kan stå som en galgenhumoristisk skildring av menneskelige grunnvilkår.

Torgersen har skrevet en høyst original roman som går sine egne veier både i form og i innhold. At man strever etter å finne en underliggende mening med de mørke utkantfortellingene, er ikke nødvendigvis en svakhet.  Bård Torgersen, «Nøytral», Oktober, Burlesk og dystopisk skildring.