Nærbilde av Nupen

Kjell Nupen er åpningsutstiller i Sørlandets Kunstmuseum. Samtidig blir hans maleri belyst i en ny bok av kunsthistorikeren Svein Thorud og poeten Paal-Helge Haugen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

I Thoruds tekst tegnes iscenesetteren Nupen, som bevisst arbeider med tematiske serier og visualiserer visse grunnideer innenfor konseptuelt definerte prosjekter. Haugen framholder derimot forholdet til landskapet som en «persepsjonens grunnlinje» hos Nupen, og ser dette kunstneriske kjerneområdet som malerens viktigste utforskningsfelt. Begge betoner maleriske og motiviske skift som typisk for et kunstnerskap, som profilerte seg på hjemmebane allerede mot slutten av 70-tallet.

Oslo - Düsseldorf

Nupens utdanningsmessige bakgrunn fra akademiene i Oslo og Düsseldorf ga ham begge steder kontakt med et politisert kunstmiljø, og en sensurert tittel som «Ulrike M» fra 1976 vitner tydelig om den heftige terroristdebatten han ble konfrontert med på tysk grunn. Hans måte å forsterke tematiske kontraster med materialmessige motsetninger, var nok også influert utenfra. Og ble et typisk uttrykk for en «kritisk realisme», som (i motsetning til det Thorud skriver) opponerte mot hjemlige ml-eres dogmatisme.

En mer meditativ side hos maleren slo gjennom på 80-tallet, der markante innslag av arkaiske symboler og skriftbrokker viste til at samtidskritikken måtte vike for dialogen med forgangen historie. Seinere kom rent regionale elementer som rosemaling inn på repertoaret, og Thorud tar også opp det hyppige krukkemotivet med mytisk forankring og skiftende aspekter fra fruktbarhets- til forgjengelighetssymbol. Derfor konkluderer han med å se Nupen som en i hovedsak romantisk orientert kunstner i en tekst, som hadde tjent på både innstramminger og et større format.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer